Lågaliåna igjen truet av utbygging. I bakgrunnen Dalavatn.

Omkamp om Lågaliåna

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.

Jørpeland Kraft dropper forslaget om pumepkraftverk og endrer rørgaten fra tunnel til nedgravd. Det sistnevnte forslaget representerer et betydelig mer skadelig naturinngrep enn tunnel, ifølge Tjensvold.

- Rørgaten må sprenges i bratt, bart fjell og og en av de meste brukte turveiene vil bli utilgjengelig. Inngrepet vil bli svært synlig og er et langt dårligere alternativ enn tunnel. Hele utbyggingen må avvises, fastslår han.

​Kraftverket skal utnytte fallet fra Svortingsvatn til Dalavatn. Området er svært mye brukt til friluftsformål, blant annet av speiderne. Alle de store friluftsorganisasjonene har protestert mot de nye planene fra Jørpeland Kraft. Det gjelder blant andre Norges Speiderforbund, Stavanger Turistforening og Norges Jeger- og fiskerforbund.

Artikkelen ble sist oppdatert: 30.01.2018

Jubileum-90-år

90 år i år!

18.04.2018 | Sist oppdatert: 18.04.2018

Naturvernforbundet i Rogaland ble stiftet på Stavanger Museum 30.januar i 1928. Det betyr at vi er 90 år i år!

Jærbanen

Samferdsel og krafteksport på årsmøtet

21.03.2018 | Sist oppdatert: 21.03.2018

Dobbeltspor til Kviamarka og bane i stedet for bussvei på Nord-Jæren, foreslår styret i en samferdelsplan som blir lagt fram for årsmøtet 9.april. Styret mener også at den konsesjonssøkte Skottlandskabelen "Northconnect" må konsekvensutredes bedre.

NiR styret

Årsmøte i NiR mandag 9.april

21.03.2018 | Sist oppdatert: 21.03.2018

Mandag 9.april kl. 17 holder Naturvernforbundet i Rogaland årsmøte i Stavanger kulturhus, Møteplassen. Etter årsmøtet blir det innlegg og debatt om Sørlandsbanen.