Lågaliåna igjen truet av utbygging. I bakgrunnen Dalavatn.

Omkamp om Lågaliåna

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.

Jørpeland Kraft dropper forslaget om pumepkraftverk og endrer rørgaten fra tunnel til nedgravd. Det sistnevnte forslaget representerer et betydelig mer skadelig naturinngrep enn tunnel, ifølge Tjensvold.

- Rørgaten må sprenges i bratt, bart fjell og og en av de meste brukte turveiene vil bli utilgjengelig. Inngrepet vil bli svært synlig og er et langt dårligere alternativ enn tunnel. Hele utbyggingen må avvises, fastslår han.

​Kraftverket skal utnytte fallet fra Svortingsvatn til Dalavatn. Området er svært mye brukt til friluftsformål, blant annet av speiderne. Alle de store friluftsorganisasjonene har protestert mot de nye planene fra Jørpeland Kraft. Det gjelder blant andre Norges Speiderforbund, Stavanger Turistforening og Norges Jeger- og fiskerforbund.

Artikkelen ble sist oppdatert: 30.01.2018

Skurvedalen, CIMG0086

Lysefjordens indrefilet er reddet

24.11.2017 | Sist oppdatert: 24.11.2017

Nå er det endelig klart: Det blir IKKE bygget vannkraftverk i Skurvedalen. Det er en STOR seier for natur og friluftsliv.

Espedalsstølen 4 starten på veien

ATV-vei i verneområde

02.11.2017 | Sist oppdatert: 02.11.2017

Øvre Espedal Velforening har bygd mer vei i Frafjordheiane landskapsvernområde enn de fikk lov til av verneområdestyret. Miljøvernorganisasjoner ber styret om å vurdere politianmeldelse og krav om retting.

Årets andre utgave av Rygjavern

21.09.2017 | Sist oppdatert: 21.09.2017

Rygjavern holder koken. Årets andre utgave fikk medlemmene i postkassen i slutten av august. Nå kan du laste ned og lese bladet på PC'en din.

60 personer

Utleie Inge Steenslands Hus

21.09.2017 | Sist oppdatert: 12.06.2018

Mange har allerede oppdaget at det går an å leie Inge Steenslands Hus, nybygget vårt på Mostun natursenter. Her kan du finne ut mer om priser og utleievilkår.