Mange hundre meter med steingjerder er ryddet fram fra krattskogen på Marøy.

Mange hundre meter med steingjerder er ryddet fram fra krattskogen på Marøy. Foto: Erik Thoring

På an´ igjen

Etter mer enn 3000 dugnadstimer ser vi snart slutten på ryddingen av kulturlandskapet på Store Marøy. Men det blir fullt trøkk denne vinteren, helt fram til påske. Bli med på en kjekk arbeidsøkt og hyggelig drøs rundt kaffebålet.

Nytt år og med det nye Marøydugnader. Det er  rydding og brenning   som står øverst på agendaen, men etterhvert kan det bli aktuelt å ta i bruk steinbukken som Asbjørn har i naustet sitt. Det er særlig den sammenraste brygga i bukta i nord-øst som det hadde vært kjekt å få i orden.

Det er ingen arbeidsplikt, ei heller krav til noen form for kompetanse. Dugnadene på Marøy er vel så mye en hyggelig sosial samling i et vakkert kulturlandskap.

Vi starter opp årets sesong førstkommende lørdag, altså 29.januar. Deretter fortsetter vi annen hver lørdag fram til påske. Planen ser da slik ut:

Lørdag 29.januar

Lørdag 12. februar

Lørdag 26.februar

Lørdag 12.mars

Lørdag 26.mars

Lørdag 9.april

Som vanlig starter vi kl. 11 fra Breivik båthavn, med retur samme sted mellom kl. 15 og 16. Vi holder alle aktuelle redskaper, du tar med godt og varmt arbeidstøy, mat og drikke. Vi serverer bålkokt kaffe.

Vel møtt allesammen!

Erik Thoring

tlf 416 83 238

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.