• Rogaland
  • Preikestolen og Skurvedalen - to sider av samme sak
Preikestolen og Lysefjorden. Foto: Expedia.no

Preikestolen og Lysefjorden. Foto: Expedia.no.

Preikestolen og Skurvedalen - to sider av samme sak

Naturvernforbundet vil ha nasjonalpark i Preikestolområdet og ingen kraftutbygging i Skurvedalen. Vil du vite hvorfor skal du ta turen til Mostun natursenter-Inge Steenslands Hus torsdag 22.september kl. 19.

Naturvernforbundet lanserte Preikestolen nasjonalpark for åtte år siden. Debatten har til tider gått høyt, men fortsatt er vi langt unna målet. Men kanskje er erklærte motstandere på gli? Det kan du få svar på om du stiller på vårt debattmøte om nasjonalparken torsdag 22.september.

Vi starter med Skurvedalen som er en meget sentral del av av vårt nasjonalparkforslag. NVE har gitt tillatelse til utbygging av den vakre elva i dalen med den verneverdige barskogen. Tillatelsen er påklaget av STF, Naturvernforbundet og fylkesmannen. Klagen skal avgjøres av regjeringen i løpet av vinteren.

Kl. 19 på torsdag viser vi en ny film fra Skurvedalen laget av Marius Harlem. Etter filmen blir det korte innlegg fra botanikere og skogsakkyndig som har vurdert verneverdiene i dalføret. Det blir også innlegg fra Preben Falck, daglig leder i Stavanger Turistforening og Silje Lundberg, fungerende styreleder i Norges Naturvernforbund.

Kl.20 går vi fra Skurvedalen til debatt om Preikestolen nasjonalpark. Kveldens politikerpanel består av Marianne Chesak,Ap, Kjartan Lunde, V, Elin Schanche, H og Per Kåre Foss,Kr.F. Alle sentrale figurer i fylkespolitikken. Debattleder er Harald Birkevold fra Aftenbladet.

Det er fri adgang og kafe fra kl 18.30. Velkommen til Inge Steensland Hus på Mostun!

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.09.2016

Natur på torsdag

14.03.2018 | Sist oppdatert: 15.03.2018

Sjekk ut programmet i foredragsserien Natur på torsdag

Eik Foreknuten

Hvor mange hule eiker har Stavanger?

12.03.2018 | Sist oppdatert: 13.03.2018

Det er det ingen som vet i dag. Derfor inviterer vi deg til å være med og kartlegge byens gamle eiker. Vi arrangerer eikerally søndag 18.mars med start fra Mostun natursenter kl 11.

Flaggermus  - hjemmeside

Flaggermusdagar på Haugalandet

26.02.2018 | Sist oppdatert: 26.02.2018

I vinterferien vart det arrangert flaggermusdag med snekring av flaggermuskassar ved Haugesund og Karmøy folkebibliotek. Store og små fann vegen for ein storslått dag med flaggermus i fokus.