• Rogaland
  • Preikestolen og Skurvedalen - to sider av samme sak
Preikestolen og Lysefjorden. Foto: Expedia.no

Preikestolen og Lysefjorden. Foto: Expedia.no.

Preikestolen og Skurvedalen - to sider av samme sak

Naturvernforbundet vil ha nasjonalpark i Preikestolområdet og ingen kraftutbygging i Skurvedalen. Vil du vite hvorfor skal du ta turen til Mostun natursenter-Inge Steenslands Hus torsdag 22.september kl. 19.

Naturvernforbundet lanserte Preikestolen nasjonalpark for åtte år siden. Debatten har til tider gått høyt, men fortsatt er vi langt unna målet. Men kanskje er erklærte motstandere på gli? Det kan du få svar på om du stiller på vårt debattmøte om nasjonalparken torsdag 22.september.

Vi starter med Skurvedalen som er en meget sentral del av av vårt nasjonalparkforslag. NVE har gitt tillatelse til utbygging av den vakre elva i dalen med den verneverdige barskogen. Tillatelsen er påklaget av STF, Naturvernforbundet og fylkesmannen. Klagen skal avgjøres av regjeringen i løpet av vinteren.

Kl. 19 på torsdag viser vi en ny film fra Skurvedalen laget av Marius Harlem. Etter filmen blir det korte innlegg fra botanikere og skogsakkyndig som har vurdert verneverdiene i dalføret. Det blir også innlegg fra Preben Falck, daglig leder i Stavanger Turistforening og Silje Lundberg, fungerende styreleder i Norges Naturvernforbund.

Kl.20 går vi fra Skurvedalen til debatt om Preikestolen nasjonalpark. Kveldens politikerpanel består av Marianne Chesak,Ap, Kjartan Lunde, V, Elin Schanche, H og Per Kåre Foss,Kr.F. Alle sentrale figurer i fylkespolitikken. Debattleder er Harald Birkevold fra Aftenbladet.

Det er fri adgang og kafe fra kl 18.30. Velkommen til Inge Steensland Hus på Mostun!

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.09.2016

Skurvedalen lysefjorden

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

04.04.2019 | Sist oppdatert: 04.04.2019

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.

Skurvedalen II

Jippi! Øvre Skurvedalen blir reservat!

29.03.2019 | Sist oppdatert: 29.03.2019

Øvre del av Skurvedalen i Lysefjorden blir vernet som naturreservat. Fylkesmannen i Rogaland har inngått avtale om frivillig vern med grunneier. Naturvernforbundet jubler!

II_Sol_Gra_flyfoto

Åpne Grannesbekken til Hafrsfjord

19.03.2019 | Sist oppdatert: 19.03.2019

Hafrsfjord trenger å bli tilført rent, friskt vann. Det får ikke fjorden om sykeshusutbyggerne på Ullandhaug får det som de vil. De foreslår at alt overvann fra sykehusområdet skal gå i lukket kulvert til fjorden. – Håpløst gammaldags tenkning, mener Naturvernforbundet.