• Rogaland
  • Ryfast-plast også på havbunnen

Disse hvite plaststripene stammer fra Ryfast og kan av fugl og fisk lett forveksles med mat. Dette bildet er på 10-15 meters dyp utenfor Hundvåg. (Foto: Rudolf Svendsen).

Ryfast-plast også på havbunnen

Nå er det funnet plastavfall fra Ryfast også på havbunnen. Naturvernforbundet i Rogaland krever Statens vegvesen rydder opp.

Tidligere har det vært kjent at plastavfall fra Ryfast har forsøplet skjærgård, strender og viker i store deler av ryfylkebassenget. Denne plasten er til stor fare for fugl og fisk som kan forveksle plasten med mat. Nå kan Naturvernforbundet i Rogaland melde at plasten også har blitt funnet på havbunnen. Rudolf Svendsen dykket utenfor Hundvåg nå nylig, og han fant plastavfallet fra Ryfast flere steder.

Statens vegvesen innrømmer at de ikke var klar over denne forsøplingen av havbunnen, og Naturvernforbundet i Rogaland krever nå at Statens vegvesen gjør grundige undersøker av havbunnen og rydder opp det som finnes.

ImagePlasten som nå forsøpler rogalandsfjordene blitt brukt til å armere tak og vegger i Ryfast. Plasten blir så dumpet på sjøen sammen med steinmasser, men lensene som skal plukke opp plasten fungerer ikke.

Naturvernforbundet i Rogaland har tidligere anmeldt Statens vegvesen for miljøkriminalitet. Også Fylkesmannen i Rogaland har rettet sterk kritikk mot Statens vegvesen for brudd på utslippstillatelser i forbindelse med utbygging av Ryfast.

NRK har laget nyhetsinnslag om plasten på havbunnen, og det kan du se her.

Artikkelen ble sist oppdatert: 15.01.2015

NETTSIDE

NY NETTSIDE!

02.05.2019 | Sist oppdatert: 03.06.2019