• Rogaland

Ryfast-protest på Arneageren torsdag

Torsdag 1.desember samles alle Ryfast-motstandere på Arneageren. Bak arrangementet, som starter kl. 18, står en rekke frivillige organisasjoner og politiske partier. Ryfast-prosjektet er en fortidslevning og en miljøbombe som regjering og storting må avvise.

Det er ikke bare Stavanger-folk som har grunn til å protestere mot Ryfast. Også i Strand og Forsand er det sterk motstand mot prosjektet som blir et særdeles dyrt og dårlig transporttilbud.

Etter årelang utredning skal Ryfast-prosjektet til doms. Derfor er det viktig at du kjenner din besøkelsetid og stiller på Arneageren (Sølvberget Kulturhus) torsdag 1.desember kl. 18.00.

Les brosjyren og spre plakaten til Ryfastmotstandere!

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.