• Rogaland
  • Samferdsel og krafteksport på årsmøtet
Jærbanen må bygges ut med dobbeltspor til Kviamarka, foreslår styret. Foto: NSB

Jærbanen må bygges ut med dobbeltspor til Kviamarka, foreslår styret. Foto: NSB.

Samferdsel og krafteksport på årsmøtet

Dobbeltspor til Kviamarka og bane i stedet for bussvei på Nord-Jæren, foreslår styret i en samferdelsplan som blir lagt fram for årsmøtet 9.april. Styret mener også at den konsesjonssøkte Skottlandskabelen "Northconnect" må konsekvensutredes bedre.

Her er forslagene i sin helhet:

Forslag 1:

Handlingsplan klima og samferdsel.
1. Dobbeltspor til Kviamarka samt opprusting av enkeltsporet til Egersund.
2  Gjenåpning av Ålgårdbanen med mulig forlengelse til Gjesdal Næringspark (Skurve).
3  Erstatning av dagens bussveiløsninger på Nord-Jæren med banebaserte løsninger
4  Kollektivløsning på skinner fra Stavanger sentrum og fra Sandnes sentrum  til Ullandhaugområdet
5  Stans planlegging og bygging av firefelts vei mot Kristiansand. Undersøk alternative løsninger med bane eller båt.
6 Banebasert løsninger i stedet for ny veikapasitet på Haugalandet
7 Banebasert transportrute Risavika Havn–Ganddal godsterminal
8 El-ferjer som alternativ til bygging av bruer/undersjøiske tunneller

Forslag 2:

Krafteksport og konsekvenser for norsk natur og friluftsliv

Årsmøtet i NiR viser til Statnetts nettutviklingsplan for 2017, samt de konsesjonsgitte kablene til Tyskland og Storbritannia, og konsesjonssøknaden for den planlagte Skottlandskabelen «NorthConnect».

Årsmøttet vil med dette utrykke vår bekymring over manglende utredning av konsekvenser for natur og friluftsliv, samt utviklingen for norske industriarbeidsplasser.

Vi ber om at det gjennomføres frittstående faglige konsekvensvurderinger for planlagt utvikling av nettet, mulig økt effektkjøring i eksisterende kraftverk og behov for utbygging av ytterligere kraftproduksjon som følge av ny europeisk tilknytning.

Behandlingen av konsesjonssøknad for  Skottlandskabelen må avventes inntil en slik vurdering foreligger.

Artikkelen ble sist oppdatert: 21.03.2018

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018 | Sist oppdatert: 28.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018 | Sist oppdatert: 26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018 | Sist oppdatert: 13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018 | Sist oppdatert: 30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.