Du er her:

  • Rogaland
  • Samferdsel og krafteksport på årsmøtet
Jærbanen må bygges ut med dobbeltspor til Kviamarka, foreslår styret. Foto: NSB

Jærbanen må bygges ut med dobbeltspor til Kviamarka, foreslår styret. Foto: NSB.

Samferdsel og krafteksport på årsmøtet

Dobbeltspor til Kviamarka og bane i stedet for bussvei på Nord-Jæren, foreslår styret i en samferdelsplan som blir lagt fram for årsmøtet 9.april. Styret mener også at den konsesjonssøkte Skottlandskabelen "Northconnect" må konsekvensutredes bedre.

Her er forslagene i sin helhet:

Forslag 1:

Handlingsplan klima og samferdsel.
1. Dobbeltspor til Kviamarka samt opprusting av enkeltsporet til Egersund.
2  Gjenåpning av Ålgårdbanen med mulig forlengelse til Gjesdal Næringspark (Skurve).
3  Erstatning av dagens bussveiløsninger på Nord-Jæren med banebaserte løsninger
4  Kollektivløsning på skinner fra Stavanger sentrum og fra Sandnes sentrum  til Ullandhaugområdet
5  Stans planlegging og bygging av firefelts vei mot Kristiansand. Undersøk alternative løsninger med bane eller båt.
6 Banebasert løsninger i stedet for ny veikapasitet på Haugalandet
7 Banebasert transportrute Risavika Havn–Ganddal godsterminal 
8 El-ferjer som alternativ til bygging av bruer/undersjøiske tunneller

Forslag 2:

Krafteksport og konsekvenser for norsk natur og friluftsliv 

Årsmøtet i NiR viser til Statnetts nettutviklingsplan for 2017, samt de konsesjonsgitte kablene til Tyskland og Storbritannia, og konsesjonssøknaden for den planlagte Skottlandskabelen «NorthConnect».

Årsmøttet vil med dette utrykke vår bekymring over manglende utredning av konsekvenser for natur og friluftsliv, samt utviklingen for norske industriarbeidsplasser.

Vi ber om at det gjennomføres frittstående faglige konsekvensvurderinger for planlagt utvikling av nettet, mulig økt effektkjøring i eksisterende kraftverk og behov for utbygging av ytterligere kraftproduksjon som følge av ny europeisk tilknytning.

Behandlingen av konsesjonssøknad for  Skottlandskabelen må avventes inntil en slik vurdering foreligger.

Artikkelen ble sist oppdatert: 21.03.2018

Nyheter

Skurvedalen lysefjorden

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

04.04.2019 | Sist oppdatert: 04.04.2019

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.

Skurvedalen II

Jippi! Øvre Skurvedalen blir reservat!

29.03.2019 | Sist oppdatert: 29.03.2019

Øvre del av Skurvedalen i Lysefjorden blir vernet som naturreservat. Fylkesmannen i Rogaland har inngått avtale om frivillig vern med grunneier. Naturvernforbundet jubler!

II_Sol_Gra_flyfoto

Åpne Grannesbekken til Hafrsfjord

19.03.2019 | Sist oppdatert: 19.03.2019

Hafrsfjord trenger å bli tilført rent, friskt vann. Det får ikke fjorden om sykeshusutbyggerne på Ullandhaug får det som de vil. De foreslår at alt overvann fra sykehusområdet skal gå i lukket kulvert til fjorden. – Håpløst gammaldags tenkning, mener Naturvernforbundet.

Viser fra 5 til 8 av totalt 500 artikler