Det blir ingen utfylling i Jørpelandsvågen. Smelteverket til høyre, Jørpelandsholmen i bakgrunnen.

Seier til lokallaget i Strand

Miljødirektoratet har sagt nei til planene om å lage en 56 dekar stor steinfylling i Jørpelandsvågen. - Det nytter å drive med naturvern, fastslår en fornøyd lokallagsleder i Strand, Egil Tjensvold.

I mer enn ti år har lokallaget kjempet mot prosjektet "Fjordbris". Private utbyggere søkte om å fylle Ryfast-masser utenfor stålverket for å bygge 300 boliger. Steinfyllingen ville dekket et areal på 56 dekar. Lokallaget fryktet av utfyllingen vil medføre spredning av forurensete bunnslam og ødeleggelse av viktige ålegrasenger og oppvekstområder for torsk. Fylkesmannen var av samme oppfatning og påklaget tillatelsen som ble gitt av et politisk flertall i Strand kommunestyre.

Klagesaken er nå endelig avgjort av Miljødirektoratet. Naturvernforbundet og Fylkesmannen har fått fullt medhold og Fjordbris-planene kan legges i skuffen.

Rykand, nesten heile, pan

Ikke rør fossene i Årdal

21.05.2017

Clemens Kraft har fått vann på mølla er utbyggingen av Ullestadelva i Årdal. Nå vil kraftselskapet rørlegge det meste av de resterende elvene og fossene i heia. Men motstanden er massiv.

Eik

Hvor mange store eiker har vi?

21.05.2017

Noen hundre? Eller kanskje flere tusen? Det er det ingen som vet. De store eikene i Rogaland er ikke systematisk kartlagt. Det kan du gjøre noe med.

Hallgeir-langeland

To nye år med Langeland

25.04.2017

Hallgeir Langeland ble valgt for to nye år som styreleder på fylkeslagets årsmøte i går, mandag 24.april. Årsmøtet sier nei til Jærlina (ytre trase) og fire-felts motorvei til Kristiansand.

Forside rygjavern nr 1-2017

Rygjavern er ute!

21.04.2017

Da skal alle medlemmer i Rogaland ha fått papirutgaven av årets første Rygjavern. Har den gått deg hus forbi kan du laste ned bladfilen her.