Det blir ingen utfylling i Jørpelandsvågen. Smelteverket til høyre, Jørpelandsholmen i bakgrunnen.

Seier til lokallaget i Strand

Miljødirektoratet har sagt nei til planene om å lage en 56 dekar stor steinfylling i Jørpelandsvågen. - Det nytter å drive med naturvern, fastslår en fornøyd lokallagsleder i Strand, Egil Tjensvold.

I mer enn ti år har lokallaget kjempet mot prosjektet "Fjordbris". Private utbyggere søkte om å fylle Ryfast-masser utenfor stålverket for å bygge 300 boliger. Steinfyllingen ville dekket et areal på 56 dekar. Lokallaget fryktet av utfyllingen vil medføre spredning av forurensete bunnslam og ødeleggelse av viktige ålegrasenger og oppvekstområder for torsk. Fylkesmannen var av samme oppfatning og påklaget tillatelsen som ble gitt av et politisk flertall i Strand kommunestyre.

Klagesaken er nå endelig avgjort av Miljødirektoratet. Naturvernforbundet og Fylkesmannen har fått fullt medhold og Fjordbris-planene kan legges i skuffen.

Montasje

Marin forsøpling på torsdag

26.03.2017

Plastforsøpling av hav og strender er langt mer enn et estestisk problem. Det er en dødsrisiko for fugler og dyr. Torsdag 30.mars kommer Naturvernforbundets marinbiolog Per-Erik Schultze til Mostun natursenter for å fortelle om plastens skader og hva som kan gjøres for å redusere problemet.

Fylling

Seier til lokallaget i Strand

21.02.2017

Oppdrett bekymrer organisasjonene

20.02.2017

Årsmøtet i Forum for Natur og Friluftsliv, Rogaland mener dagens produksjon av oppdrettslaks ikke er bærekraftig. Organisasjonene krever lukkede anlegg.