Siste år med vipetelling

I år vil vi få vite hvordan det står til med vipebestandene på Jæren. Da skal hver eneste teig i kommunene Time, Klepp og Hå være finkjemmet av vipeeksperten Kjell Mjølsnes.

Vipa er Jærens karakterfugl og har vært å se over alt der det drives jordbruk. Men de siste 10-20 årene har vipene forsvunnet fra mange jordbruksmarker. I tre år har Naturvernforbundet ledet et vippeprosjekt som har til hensikt å kartlegge hekkebestandene i vipas kjerneområder på Jæren. Om dette og mye annet kan du lese i siste utgave av Rygjavbern, nummer 1 - 2013.

Viper 2 foto Ingvar Grastveit

Vipeseier i Time

31.10.2018

Vipene på Mossigemarkene i Time kommune, kan se framtida lysere i møte. Fylkesmannen tillater ikke nydyrking av en av de beste vipelokalitetene i kommunen.

Dalen I

Ulovlig deponi ved Jørpeland?

16.10.2018

Naturvernforbundet i Strand har varslet myndighetene om mulig ulovlig deponi samt forurensende drift av Dalen pukkverk utenfor Jørpeland. Kommunen har nå varslet kontrolltilsyn av virksomheten.

Alle elsker trær

14.09.2018

I hvert fall mange nok til å fylle Lille Maritim i Haugesund og Mostun Natursenter i Stavanger. Tre foredragsholdere, hvorav to forfattere, underholdt 160 tilhørere onsdag og torsdag 12 og 13.september.