Siste år med vipetelling

I år vil vi få vite hvordan det står til med vipebestandene på Jæren. Da skal hver eneste teig i kommunene Time, Klepp og Hå være finkjemmet av vipeeksperten Kjell Mjølsnes.

Vipa er Jærens karakterfugl og har vært å se over alt der det drives jordbruk. Men de siste 10-20 årene har vipene forsvunnet fra mange jordbruksmarker. I tre år har Naturvernforbundet ledet et vippeprosjekt som har til hensikt å kartlegge hekkebestandene i vipas kjerneområder på Jæren. Om dette og mye annet kan du lese i siste utgave av Rygjavbern, nummer 1 - 2013.

Jubileum-90-år

90 år i år!

18.04.2018

Naturvernforbundet i Rogaland ble stiftet på Stavanger Museum 30.januar i 1928. Det betyr at vi er 90 år i år!

Jærbanen

Samferdsel og krafteksport på årsmøtet

21.03.2018

Dobbeltspor til Kviamarka og bane i stedet for bussvei på Nord-Jæren, foreslår styret i en samferdelsplan som blir lagt fram for årsmøtet 9.april. Styret mener også at den konsesjonssøkte Skottlandskabelen "Northconnect" må konsekvensutredes bedre.

NiR styret

Årsmøte i NiR mandag 9.april

21.03.2018

Mandag 9.april kl. 17 holder Naturvernforbundet i Rogaland årsmøte i Stavanger kulturhus, Møteplassen. Etter årsmøtet blir det innlegg og debatt om Sørlandsbanen.