Siste år med vipetelling

I år vil vi få vite hvordan det står til med vipebestandene på Jæren. Da skal hver eneste teig i kommunene Time, Klepp og Hå være finkjemmet av vipeeksperten Kjell Mjølsnes.

Vipa er Jærens karakterfugl og har vært å se over alt der det drives jordbruk. Men de siste 10-20 årene har vipene forsvunnet fra mange jordbruksmarker. I tre år har Naturvernforbundet ledet et vippeprosjekt som har til hensikt å kartlegge hekkebestandene i vipas kjerneområder på Jæren. Om dette og mye annet kan du lese i siste utgave av Rygjavbern, nummer 1 - 2013.

Eik Foreknuten

Hvor mange hule eiker har Stavanger?

12.03.2018

Det er det ingen som vet i dag. Derfor inviterer vi deg til å være med og kartlegge byens gamle eiker. Vi arrangerer eikerally søndag 18.mars med start fra Mostun natursenter kl 11.

Flaggermus  - hjemmeside

Flaggermusdagar på Haugalandet

26.02.2018

I vinterferien vart det arrangert flaggermusdag med snekring av flaggermuskassar ved Haugesund og Karmøy folkebibliotek. Store og små fann vegen for ein storslått dag med flaggermus i fokus.