Siste år med vipetelling

I år vil vi få vite hvordan det står til med vipebestandene på Jæren. Da skal hver eneste teig i kommunene Time, Klepp og Hå være finkjemmet av vipeeksperten Kjell Mjølsnes.

Vipa er Jærens karakterfugl og har vært å se over alt der det drives jordbruk. Men de siste 10-20 årene har vipene forsvunnet fra mange jordbruksmarker. I tre år har Naturvernforbundet ledet et vippeprosjekt som har til hensikt å kartlegge hekkebestandene i vipas kjerneområder på Jæren. Om dette og mye annet kan du lese i siste utgave av Rygjavbern, nummer 1 - 2013.

Side 20 flom

Over og ut for olje og gass?

31.08.2017

Må vi fase ut oljevirksomheten for å nå våre klimamål? Eller skal vi lete mer for å opprettholde virksomheten i uoverskuelig framtid? Vi tar debatten på Mostun natursenter lørdag kl 16 til 18. 11 partier kommer. Kommer du?

Rekordstort program i høst!

31.08.2017

Aldri tidligere har vi hatt et større høstprogram enn i år. Foredrag på torsdager, familieaktiviteter på søndagene og mye mer. Programmet omfatter Mostun natursenter i tillegg til friluftshuset Orre og friluftshuset Kvassheim. Flere av arrangementene er i regi av Besøkssenter våtmark Jæren.

Side 2 styret

Siste Rygjavern ute nå

31.08.2017

En fyldig og innholdsrik utgave av Rygjavern har ankommet medlemmenes postkasser i disse dager. Her får du vite hva styre og administrasjon har drevet med siden forrige utgave i april.

Rykand, nesten heile, pan

Ikke rør fossene i Årdal

21.05.2017

Clemens Kraft har fått vann på mølla er utbyggingen av Ullestadelva i Årdal. Nå vil kraftselskapet rørlegge det meste av de resterende elvene og fossene i heia. Men motstanden er massiv.