Siste år med vipetelling

I år vil vi få vite hvordan det står til med vipebestandene på Jæren. Da skal hver eneste teig i kommunene Time, Klepp og Hå være finkjemmet av vipeeksperten Kjell Mjølsnes.

Vipa er Jærens karakterfugl og har vært å se over alt der det drives jordbruk. Men de siste 10-20 årene har vipene forsvunnet fra mange jordbruksmarker. I tre år har Naturvernforbundet ledet et vippeprosjekt som har til hensikt å kartlegge hekkebestandene i vipas kjerneområder på Jæren. Om dette og mye annet kan du lese i siste utgave av Rygjavbern, nummer 1 - 2013.

Majoren foto RM

Lyst å gjøre en innsats for sjøfuglene?

05.04.2017

Da kan du møte opp i båthavna ved Børevigå kl 18 på fredag og bli med Naturvernforbundet på ryddesafari. Vi skal nemlig rydde fem av Stavangers seks egenerklærte sjøfuglreservater.

Marøy olaf

Dugnadsrekord i 2016

05.04.2017

Naturvernforbundet på Nord-Jæren (NNJ) satte ny dugnadsrekord i 2016 takket være Olaf Schraml. Han var i en periode arbeidsledig og jobbet dugnad på flere av lokallagets dugnadsprosjekter.

Bilde04

Fylkeslaget har årsmøte 24.april

02.04.2017

24.april er det klart for årsmøte i Naturvernforbundet i Rogaland. Møtet starter kl 18 i Inge Steenslands Hus (Mostun natursenter) og blir etterfulgt av utstillingsåpning kl 19.30.

Fossbrekka II foto SGV

La Fossbrekka leve!

02.04.2017

Det er ikke akseptabelt å bygge ut Øvre og Nedre Lanes kraftverk i det varig vernete Bjerkreimsvassdraget, mener Naturvernforbundet. Flertallet i Rogaland fylkesutvalg er av samme oppfatning.