Sjøfuglene rømmer Stavanger

Måker Foto: Jan Helge Rambjør
Viktige hekkeplasser for sjøfugl i Stavanger er tømt for fugl. I fjor var det ingen hekkende sjøfugl på Plentingen ved Natvigs Minde. Litle Marøy sjøfuglreservat som i en årrekke har huset byens største måkekoloni, var nesten tom for hekkefugler i fjor. Mye tyder på at historien vil gjenta seg i år. Naturvernforbundet er bekymret og ber om tiltak.

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.