Slepe cruisebåter i havna?

Mudderet i Stavanger havnebasseng er fullt av farlige miljøgifter. Så lenge mudderet ligger i ro, utgjør de mindre fare for mennesker og dyrs helse. Men når cruiseskipene inntar Vågen blir mudderet virvelet opp og ført med strømmen over store avstander. Naturvernforbundet ber kommunen vurdere bruk av slepebåter dersom dette kan redusere oppvirvlingen av giftig mudder.

I innspillet til kommunen foreslår også Naturvernforbundet at de mest populære fiskebryggene i havna blir skiltet med kostholdsråd og at kommunen starter med prøvetaking av måkeegg fra fuglekolonien i havnebassenget.

Side 10-11 bore

Ikkje lov å nydyrke skog på Bore

11.05.2018

Ein bonde på Bore i Klepp får ikkje lov til å nydyrke fem dekar skog attmed Jærstrendene landskapsvernområde. Naturvernforbundet og Ornitologisk Forening har fått medhald i sin klage på vedtaket gjort av politikarane i Klepp.

Ansatte I

Hele landet kommer til Stavanger

18.04.2018

Det er 49 år siden landsmøtet i Naturvernforbundet sist ble arrangert i Stavanger. Nå skjer det igjen samtidig med at fylkeslaget fyller 90 år. Vi er klare til å gi landets ypperste naturvernere en uforglemmelig opplevelse!