Slepe cruisebåter i havna?

Mudderet i Stavanger havnebasseng er fullt av farlige miljøgifter. Så lenge mudderet ligger i ro, utgjør de mindre fare for mennesker og dyrs helse. Men når cruiseskipene inntar Vågen blir mudderet virvelet opp og ført med strømmen over store avstander. Naturvernforbundet ber kommunen vurdere bruk av slepebåter dersom dette kan redusere oppvirvlingen av giftig mudder.

I innspillet til kommunen foreslår også Naturvernforbundet at de mest populære fiskebryggene i havna blir skiltet med kostholdsråd og at kommunen starter med prøvetaking av måkeegg fra fuglekolonien i havnebassenget.

Jubileum-90-år

90 år i år!

18.04.2018

Naturvernforbundet i Rogaland ble stiftet på Stavanger Museum 30.januar i 1928. Det betyr at vi er 90 år i år!

Jærbanen

Samferdsel og krafteksport på årsmøtet

21.03.2018

Dobbeltspor til Kviamarka og bane i stedet for bussvei på Nord-Jæren, foreslår styret i en samferdelsplan som blir lagt fram for årsmøtet 9.april. Styret mener også at den konsesjonssøkte Skottlandskabelen "Northconnect" må konsekvensutredes bedre.

NiR styret

Årsmøte i NiR mandag 9.april

21.03.2018

Mandag 9.april kl. 17 holder Naturvernforbundet i Rogaland årsmøte i Stavanger kulturhus, Møteplassen. Etter årsmøtet blir det innlegg og debatt om Sørlandsbanen.