Slepe cruisebåter i havna?

Mudderet i Stavanger havnebasseng er fullt av farlige miljøgifter. Så lenge mudderet ligger i ro, utgjør de mindre fare for mennesker og dyrs helse. Men når cruiseskipene inntar Vågen blir mudderet virvelet opp og ført med strømmen over store avstander. Naturvernforbundet ber kommunen vurdere bruk av slepebåter dersom dette kan redusere oppvirvlingen av giftig mudder.

I innspillet til kommunen foreslår også Naturvernforbundet at de mest populære fiskebryggene i havna blir skiltet med kostholdsråd og at kommunen starter med prøvetaking av måkeegg fra fuglekolonien i havnebassenget.

Skurvedalen lysefjorden

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

04.04.2019

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.

Skurvedalen II

Jippi! Øvre Skurvedalen blir reservat!

29.03.2019

Øvre del av Skurvedalen i Lysefjorden blir vernet som naturreservat. Fylkesmannen i Rogaland har inngått avtale om frivillig vern med grunneier. Naturvernforbundet jubler!

II_Sol_Gra_flyfoto

Åpne Grannesbekken til Hafrsfjord

19.03.2019

Hafrsfjord trenger å bli tilført rent, friskt vann. Det får ikke fjorden om sykeshusutbyggerne på Ullandhaug får det som de vil. De foreslår at alt overvann fra sykehusområdet skal gå i lukket kulvert til fjorden. – Håpløst gammaldags tenkning, mener Naturvernforbundet.