Slepe cruisebåter i havna?

Mudderet i Stavanger havnebasseng er fullt av farlige miljøgifter. Så lenge mudderet ligger i ro, utgjør de mindre fare for mennesker og dyrs helse. Men når cruiseskipene inntar Vågen blir mudderet virvelet opp og ført med strømmen over store avstander. Naturvernforbundet ber kommunen vurdere bruk av slepebåter dersom dette kan redusere oppvirvlingen av giftig mudder.

I innspillet til kommunen foreslår også Naturvernforbundet at de mest populære fiskebryggene i havna blir skiltet med kostholdsråd og at kommunen starter med prøvetaking av måkeegg fra fuglekolonien i havnebassenget.

Side 20 flom

Over og ut for olje og gass?

31.08.2017

Må vi fase ut oljevirksomheten for å nå våre klimamål? Eller skal vi lete mer for å opprettholde virksomheten i uoverskuelig framtid? Vi tar debatten på Mostun natursenter lørdag kl 16 til 18. 11 partier kommer. Kommer du?

Rekordstort program i høst!

31.08.2017

Aldri tidligere har vi hatt et større høstprogram enn i år. Foredrag på torsdager, familieaktiviteter på søndagene og mye mer. Programmet omfatter Mostun natursenter i tillegg til friluftshuset Orre og friluftshuset Kvassheim. Flere av arrangementene er i regi av Besøkssenter våtmark Jæren.

Side 2 styret

Siste Rygjavern ute nå

31.08.2017

En fyldig og innholdsrik utgave av Rygjavern har ankommet medlemmenes postkasser i disse dager. Her får du vite hva styre og administrasjon har drevet med siden forrige utgave i april.

Rykand, nesten heile, pan

Ikke rør fossene i Årdal

21.05.2017

Clemens Kraft har fått vann på mølla er utbyggingen av Ullestadelva i Årdal. Nå vil kraftselskapet rørlegge det meste av de resterende elvene og fossene i heia. Men motstanden er massiv.