Lutsivassdraget er varig vernet mot kraftutbygging. Men er kraftlinjer unntatt fra vernet?.

Spar Lifjell og Lutsi

Lutsivassdraget og Lifjell er regionens grønne indrefilet og må ikke tillates rasert av monstermaster, mener Naturvernforbundet i sin høringsuttalelse til bygging av ny 420kV linje mellom Lysebotn og Stavanger.

Lyse sentralnett og Statnett ønsker  å bygge den nye høyspentlinja gjennom Forsand og Sandnes til Stølaheia i Stavanger. Det meste av den 71 kilometer lange linja skal gå som luftspenn og vil på omlag to tredjedeler av strekket følge en eksisterende linjetrase. Det er når 420 kV linja forlater traseen over Seldalsheia-Sviland og går nordover til Bymarka ved Gandsfjorden det blir alvorlige konflikter.

Alternativene 4.1 og 5.0 som Lyse konsesjonssøker har begge til felles at de går gjennom Ims-Lutsivassdraget og over Lifjell. Det er de mest sentrale regionale grøntstrukturene på Nord-Jæren, som berører befolkningen svært negativt enten vi snakker om fastboende, hytteeiere eller turfolk.I tillegg har disse områdene viktige og verneverdige natur- og kulturkvaliteter. Ims-Lustivassdraget var blant de aller første vassdragene i Rogaland som ble vernet mot kraftutbygging.

Men som vi har sett med dagens rødgrønne regjering er ikke vernede områder vernet når kraftindustrien banker på døra. Det har Lyse notert seg.

Naturvernforbundet håper befolkningen i regionen står samlet om å kreve utredet et alternativ 6 som betyr framføring av 420 kV linja til Stokkeland i Sandnes og derfra i en kombinasjon av luft/jord,tunnel til Stølaheia i Stavanger. Dersom dette alternativet blir avvist krever forbundet at 420 kV linja må gå i bakken på hele strekningen fra sør for Lutsi og helt til Bymarka i nord ved Gandsfjorden.

Skurvedalen lysefjorden

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

04.04.2019

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.

Skurvedalen II

Jippi! Øvre Skurvedalen blir reservat!

29.03.2019

Øvre del av Skurvedalen i Lysefjorden blir vernet som naturreservat. Fylkesmannen i Rogaland har inngått avtale om frivillig vern med grunneier. Naturvernforbundet jubler!

II_Sol_Gra_flyfoto

Åpne Grannesbekken til Hafrsfjord

19.03.2019

Hafrsfjord trenger å bli tilført rent, friskt vann. Det får ikke fjorden om sykeshusutbyggerne på Ullandhaug får det som de vil. De foreslår at alt overvann fra sykehusområdet skal gå i lukket kulvert til fjorden. – Håpløst gammaldags tenkning, mener Naturvernforbundet.