Lutsivassdraget er varig vernet mot kraftutbygging. Men er kraftlinjer unntatt fra vernet?.

Spar Lifjell og Lutsi

Lutsivassdraget og Lifjell er regionens grønne indrefilet og må ikke tillates rasert av monstermaster, mener Naturvernforbundet i sin høringsuttalelse til bygging av ny 420kV linje mellom Lysebotn og Stavanger.

Lyse sentralnett og Statnett ønsker  å bygge den nye høyspentlinja gjennom Forsand og Sandnes til Stølaheia i Stavanger. Det meste av den 71 kilometer lange linja skal gå som luftspenn og vil på omlag to tredjedeler av strekket følge en eksisterende linjetrase. Det er når 420 kV linja forlater traseen over Seldalsheia-Sviland og går nordover til Bymarka ved Gandsfjorden det blir alvorlige konflikter.

Alternativene 4.1 og 5.0 som Lyse konsesjonssøker har begge til felles at de går gjennom Ims-Lutsivassdraget og over Lifjell. Det er de mest sentrale regionale grøntstrukturene på Nord-Jæren, som berører befolkningen svært negativt enten vi snakker om fastboende, hytteeiere eller turfolk.I tillegg har disse områdene viktige og verneverdige natur- og kulturkvaliteter. Ims-Lustivassdraget var blant de aller første vassdragene i Rogaland som ble vernet mot kraftutbygging.

Men som vi har sett med dagens rødgrønne regjering er ikke vernede områder vernet når kraftindustrien banker på døra. Det har Lyse notert seg.

Naturvernforbundet håper befolkningen i regionen står samlet om å kreve utredet et alternativ 6 som betyr framføring av 420 kV linja til Stokkeland i Sandnes og derfra i en kombinasjon av luft/jord,tunnel til Stølaheia i Stavanger. Dersom dette alternativet blir avvist krever forbundet at 420 kV linja må gå i bakken på hele strekningen fra sør for Lutsi og helt til Bymarka i nord ved Gandsfjorden.

Espedalsstølen 4 starten på veien

ATV-vei i verneområde

02.11.2017

Øvre Espedal Velforening har bygd mer vei i Frafjordheiane landskapsvernområde enn de fikk lov til av verneområdestyret. Miljøvernorganisasjoner ber styret om å vurdere politianmeldelse og krav om retting.

Årets andre utgave av Rygjavern

21.09.2017

Rygjavern holder koken. Årets andre utgave fikk medlemmene i postkassen i slutten av august. Nå kan du laste ned og lese bladet på PC'en din.

60 personer

Utleie Inge Steenslands Hus

21.09.2017

Mange har allerede oppdaget at det går an å leie Inge Steenslands Hus, nybygget vårt på Mostun natursenter. Her kan du finne ut mer om priser og utleievilkår.