Lutsivassdraget er varig vernet mot kraftutbygging. Men er kraftlinjer unntatt fra vernet?.

Spar Lifjell og Lutsi

Lutsivassdraget og Lifjell er regionens grønne indrefilet og må ikke tillates rasert av monstermaster, mener Naturvernforbundet i sin høringsuttalelse til bygging av ny 420kV linje mellom Lysebotn og Stavanger.

Lyse sentralnett og Statnett ønsker  å bygge den nye høyspentlinja gjennom Forsand og Sandnes til Stølaheia i Stavanger. Det meste av den 71 kilometer lange linja skal gå som luftspenn og vil på omlag to tredjedeler av strekket følge en eksisterende linjetrase. Det er når 420 kV linja forlater traseen over Seldalsheia-Sviland og går nordover til Bymarka ved Gandsfjorden det blir alvorlige konflikter.

Alternativene 4.1 og 5.0 som Lyse konsesjonssøker har begge til felles at de går gjennom Ims-Lutsivassdraget og over Lifjell. Det er de mest sentrale regionale grøntstrukturene på Nord-Jæren, som berører befolkningen svært negativt enten vi snakker om fastboende, hytteeiere eller turfolk.I tillegg har disse områdene viktige og verneverdige natur- og kulturkvaliteter. Ims-Lustivassdraget var blant de aller første vassdragene i Rogaland som ble vernet mot kraftutbygging.

Men som vi har sett med dagens rødgrønne regjering er ikke vernede områder vernet når kraftindustrien banker på døra. Det har Lyse notert seg.

Naturvernforbundet håper befolkningen i regionen står samlet om å kreve utredet et alternativ 6 som betyr framføring av 420 kV linja til Stokkeland i Sandnes og derfra i en kombinasjon av luft/jord,tunnel til Stølaheia i Stavanger. Dersom dette alternativet blir avvist krever forbundet at 420 kV linja må gå i bakken på hele strekningen fra sør for Lutsi og helt til Bymarka i nord ved Gandsfjorden.

Eik

Hvor mange store eiker har vi?

21.05.2017

Noen hundre? Eller kanskje flere tusen? Det er det ingen som vet. De store eikene i Rogaland er ikke systematisk kartlagt. Det kan du gjøre noe med.

Hallgeir-langeland

To nye år med Langeland

25.04.2017

Hallgeir Langeland ble valgt for to nye år som styreleder på fylkeslagets årsmøte i går, mandag 24.april. Årsmøtet sier nei til Jærlina (ytre trase) og fire-felts motorvei til Kristiansand.

Forside rygjavern nr 1-2017

Rygjavern er ute!

21.04.2017

Da skal alle medlemmer i Rogaland ha fått papirutgaven av årets første Rygjavern. Har den gått deg hus forbi kan du laste ned bladfilen her.