Lutsivassdraget er varig vernet mot kraftutbygging. Men er kraftlinjer unntatt fra vernet?.

Spar Lifjell og Lutsi

Lutsivassdraget og Lifjell er regionens grønne indrefilet og må ikke tillates rasert av monstermaster, mener Naturvernforbundet i sin høringsuttalelse til bygging av ny 420kV linje mellom Lysebotn og Stavanger.

Lyse sentralnett og Statnett ønsker  å bygge den nye høyspentlinja gjennom Forsand og Sandnes til Stølaheia i Stavanger. Det meste av den 71 kilometer lange linja skal gå som luftspenn og vil på omlag to tredjedeler av strekket følge en eksisterende linjetrase. Det er når 420 kV linja forlater traseen over Seldalsheia-Sviland og går nordover til Bymarka ved Gandsfjorden det blir alvorlige konflikter.

Alternativene 4.1 og 5.0 som Lyse konsesjonssøker har begge til felles at de går gjennom Ims-Lutsivassdraget og over Lifjell. Det er de mest sentrale regionale grøntstrukturene på Nord-Jæren, som berører befolkningen svært negativt enten vi snakker om fastboende, hytteeiere eller turfolk.I tillegg har disse områdene viktige og verneverdige natur- og kulturkvaliteter. Ims-Lustivassdraget var blant de aller første vassdragene i Rogaland som ble vernet mot kraftutbygging.

Men som vi har sett med dagens rødgrønne regjering er ikke vernede områder vernet når kraftindustrien banker på døra. Det har Lyse notert seg.

Naturvernforbundet håper befolkningen i regionen står samlet om å kreve utredet et alternativ 6 som betyr framføring av 420 kV linja til Stokkeland i Sandnes og derfra i en kombinasjon av luft/jord,tunnel til Stølaheia i Stavanger. Dersom dette alternativet blir avvist krever forbundet at 420 kV linja må gå i bakken på hele strekningen fra sør for Lutsi og helt til Bymarka i nord ved Gandsfjorden.

Artikkelen ble sist oppdatert: 03.09.2013

1024px-Preikestolen_Pulpit_Rock_Lysefjord_Norway

Preikestolen og Skurvedalen - to sider av samme sak

20.09.2016 | Sist oppdatert: 20.09.2016

Naturvernforbundet vil ha nasjonalpark i Preikestolområdet og ingen kraftutbygging i Skurvedalen. Vil du vite hvorfor skal du ta turen til Mostun natursenter-Inge Steenslands Hus torsdag 22.september kl. 19.

Alstein-oppdrett

Randaberg avslår oppdrettsanlegg

15.07.2016 | Sist oppdatert: 15.07.2016

Oppdrettsanlegg i landskapsvernområde ved Alstein er en dårlig idé, mener Naturvernforbundet i Rogaland. Det mener også Randaberg kommune som nylig har avslått søknaden fra Bremnes Seashore.