Lutsivassdraget er varig vernet mot kraftutbygging. Men er kraftlinjer unntatt fra vernet?.

Spar Lifjell og Lutsi

Lutsivassdraget og Lifjell er regionens grønne indrefilet og må ikke tillates rasert av monstermaster, mener Naturvernforbundet i sin høringsuttalelse til bygging av ny 420kV linje mellom Lysebotn og Stavanger.

Lyse sentralnett og Statnett ønsker  å bygge den nye høyspentlinja gjennom Forsand og Sandnes til Stølaheia i Stavanger. Det meste av den 71 kilometer lange linja skal gå som luftspenn og vil på omlag to tredjedeler av strekket følge en eksisterende linjetrase. Det er når 420 kV linja forlater traseen over Seldalsheia-Sviland og går nordover til Bymarka ved Gandsfjorden det blir alvorlige konflikter.

Alternativene 4.1 og 5.0 som Lyse konsesjonssøker har begge til felles at de går gjennom Ims-Lutsivassdraget og over Lifjell. Det er de mest sentrale regionale grøntstrukturene på Nord-Jæren, som berører befolkningen svært negativt enten vi snakker om fastboende, hytteeiere eller turfolk.I tillegg har disse områdene viktige og verneverdige natur- og kulturkvaliteter. Ims-Lustivassdraget var blant de aller første vassdragene i Rogaland som ble vernet mot kraftutbygging.

Men som vi har sett med dagens rødgrønne regjering er ikke vernede områder vernet når kraftindustrien banker på døra. Det har Lyse notert seg.

Naturvernforbundet håper befolkningen i regionen står samlet om å kreve utredet et alternativ 6 som betyr framføring av 420 kV linja til Stokkeland i Sandnes og derfra i en kombinasjon av luft/jord,tunnel til Stølaheia i Stavanger. Dersom dette alternativet blir avvist krever forbundet at 420 kV linja må gå i bakken på hele strekningen fra sør for Lutsi og helt til Bymarka i nord ved Gandsfjorden.

Artikkelen ble sist oppdatert: 03.09.2013

1024px-Verbier_SUI

Hvem skal Sørmarka være for?

29.02.2016 | Sist oppdatert: 29.02.2016

Hvis kommunen ønsker å beholde Sørmarka som en fredet plett for det enkle, alminnelig friluftsliv, må det sette ned foten for terrengsyklistene.

Preikestolen

Ny giv for nasjonalparken!

26.02.2016 | Sist oppdatert: 26.02.2016

Ap, SV, V og MDG på Stortinget går sammen om å foreslå to nye nasjonalparker - Østmarka i Oslo/Akershus og Preikestolen i Rogaland. Det er i nasjonens interesse at disse to unike naturområdene blir sikret for framtiden, uttaler forslagsstillerne til Rogalands Avis-Dagsavisen.

Krakesafari_Mosvatnet

Mange hundre var med på kråkesafari

18.02.2016 | Sist oppdatert: 18.02.2016

Kråketrekket til Mosvatnet er et av de mest fascinerende naturfenomene i Rogaland. En lang, lang rekke av mennesker var med på Naturvernforbundets kråkesafari for å lære mer om fuglene.

Den kritisk truede lomvien flyr i flokker over Siragrunnen foto Jan Erik

Naturen vant igjen på Siragrunnen

15.02.2016 | Sist oppdatert: 15.02.2016

Etter flere års hard jobbing er det endelig klart: Det blir ikke vindkraftanlegg på Siragrunnen. Det betyr at trekkfuglene fortsatt kan fly i fred.