Vipa i trøbbel. Foto: Stein Erik Storli

Vipa i trøbbel. Foto: Stein Erik Storli. Foto: Stein Erik Storli

Stavanger skal hjelpe vipene

Alle ser at vipene blir færre år for år. Men hvem gjør noe for stanse nedgangen? Naturvernforbundet har utfordret Stavanger om å inneføre en vipevennlig drift av kommunale eiendommer. Og vi har fått et raskt og positivt svar.

Stavanger kommune eier nemlig et betydelig jordbruksareal som er regulert til friområder, men som blir driftet av lokale bønder. Kommunen har ikke stilt krav om vipevennlig drift av arealene, men det kommer til å skje neste år etter at Naturvernforbundet tok opp saken. Bakgrunnen var informasjon fra en turgåer om vipenes ublide skjebne på en kommunal eiendom på Lundsneset på Hundvåg. I vår etablerte tre vipepar seg på et jorde. Reirene ble ødelagt da bonden som leide jordet drev jordarbeding. Vipene la egg på nytt, men akk så forgjeves. Bonden var igjen ute på jordet med traktoren og ødela samtlige reir. Dette er neppe en enestående historie. Selv om enkelte bønder forsøker å gi kråka skylda for vipenedgangen, er det jordbruket som må bære hovedansvaret.

Vårt innspill om vipevennlig drift av kommunale jordbrukarealer er tatt på alvor av Stavanger kommune. Med hjelp fra Naturvernforbundet  og NOF Stavanger og omegn skal  vipebestanden på kommunale eiendommer kartlegges slik at det til neste år kan innføres rutiner og krav som forhindrer  nye tragedier. Stavanger kommune krav om vipevennlig drift på dyrka mark 11062010

Rykand, nesten heile, pan

Ikke rør fossene i Årdal

21.05.2017

Clemens Kraft har fått vann på mølla er utbyggingen av Ullestadelva i Årdal. Nå vil kraftselskapet rørlegge det meste av de resterende elvene og fossene i heia. Men motstanden er massiv.

Eik

Hvor mange store eiker har vi?

21.05.2017

Noen hundre? Eller kanskje flere tusen? Det er det ingen som vet. De store eikene i Rogaland er ikke systematisk kartlagt. Det kan du gjøre noe med.

Hallgeir-langeland

To nye år med Langeland

25.04.2017

Hallgeir Langeland ble valgt for to nye år som styreleder på fylkeslagets årsmøte i går, mandag 24.april. Årsmøtet sier nei til Jærlina (ytre trase) og fire-felts motorvei til Kristiansand.

Forside rygjavern nr 1-2017

Rygjavern er ute!

21.04.2017

Da skal alle medlemmer i Rogaland ha fått papirutgaven av årets første Rygjavern. Har den gått deg hus forbi kan du laste ned bladfilen her.