Stor måkebestand på hustak

www.wildphoto.no
173 par fiskemåker hekket på hustak i Dusavik, Risavik og på Forus i fjor - nesten like mange som ble registrert i samtlige fuglefredningsområder og reservater i Rogaland. Tallene kommer fram i en rapport som Naturforvalteren AS har gjort på oppdrag for Naturvernforbundet. I rapporten blir det foreslått tiltak som kan minske konflikten mellom folk og fugl.

Folk og fugl – gode naboer?

Måkene inntar hekkeplassene i disse dager (april), men først i mai og juni blir det liv og røre når eggene klekkes. De fleste måkene velger sine reirplasser på holmer og skjær. Men et stort antall måker, særlig fiskemåker, har funnet ut at flate, gruslagte hustak er gode og trygge hekkeplasser. Hekkebestandene på hustak er særlig store i næringsområdene på Forus og i Risavika og Dusavika. Måkenes aggressive adferd har forårsaket konflikter og enkelte steder er det gjennomført ulovlige tiltak for å bli kvitt måkene.

Naturforvalteren AS har på oppdrag fra Naturvernforbundet i Rogaland kartlagt hekkebestandene i næringsområdene på Nord-Jæren og foreslått tiltak som kan redusere konflikten mellom folk og fugl. Arbeidet er presentert i rapporten ”Sjøfugl i urbane strøk – konflikt eller sameksistens” . Nedenfor kan du laste ned hele rapporten; eller lese kortversjonen.

Måker kan være nærgående - mest til glede for folk flest. Foto: Roy Mangersnes/www.wildphoto.no

Hekkekasse for fiskemåke. Foto: Roy Mangersnes/www.wildphoto.no

Hubro - til skrekk og advarsel? Foto: R.A. Dolbeer

Hustak på Forus - velegnet for hekking. Foto: Roy Mangersnes/www.wildphoto.no

Side 10-11 bore

Ikkje lov å nydyrke skog på Bore

11.05.2018

Ein bonde på Bore i Klepp får ikkje lov til å nydyrke fem dekar skog attmed Jærstrendene landskapsvernområde. Naturvernforbundet og Ornitologisk Forening har fått medhald i sin klage på vedtaket gjort av politikarane i Klepp.

Ansatte I

Hele landet kommer til Stavanger

18.04.2018

Det er 49 år siden landsmøtet i Naturvernforbundet sist ble arrangert i Stavanger. Nå skjer det igjen samtidig med at fylkeslaget fyller 90 år. Vi er klare til å gi landets ypperste naturvernere en uforglemmelig opplevelse!