Stor måkebestand på hustak

www.wildphoto.no
173 par fiskemåker hekket på hustak i Dusavik, Risavik og på Forus i fjor - nesten like mange som ble registrert i samtlige fuglefredningsområder og reservater i Rogaland. Tallene kommer fram i en rapport som Naturforvalteren AS har gjort på oppdrag for Naturvernforbundet. I rapporten blir det foreslått tiltak som kan minske konflikten mellom folk og fugl.

Folk og fugl – gode naboer?

Måkene inntar hekkeplassene i disse dager (april), men først i mai og juni blir det liv og røre når eggene klekkes. De fleste måkene velger sine reirplasser på holmer og skjær. Men et stort antall måker, særlig fiskemåker, har funnet ut at flate, gruslagte hustak er gode og trygge hekkeplasser. Hekkebestandene på hustak er særlig store i næringsområdene på Forus og i Risavika og Dusavika. Måkenes aggressive adferd har forårsaket konflikter og enkelte steder er det gjennomført ulovlige tiltak for å bli kvitt måkene.

Naturforvalteren AS har på oppdrag fra Naturvernforbundet i Rogaland kartlagt hekkebestandene i næringsområdene på Nord-Jæren og foreslått tiltak som kan redusere konflikten mellom folk og fugl. Arbeidet er presentert i rapporten ”Sjøfugl i urbane strøk – konflikt eller sameksistens” . Nedenfor kan du laste ned hele rapporten; eller lese kortversjonen.

Måker kan være nærgående - mest til glede for folk flest. Foto: Roy Mangersnes/www.wildphoto.no

Hekkekasse for fiskemåke. Foto: Roy Mangersnes/www.wildphoto.no

Hubro - til skrekk og advarsel? Foto: R.A. Dolbeer

Hustak på Forus - velegnet for hekking. Foto: Roy Mangersnes/www.wildphoto.no

Eik Foreknuten

Hvor mange hule eiker har Stavanger?

12.03.2018

Det er det ingen som vet i dag. Derfor inviterer vi deg til å være med og kartlegge byens gamle eiker. Vi arrangerer eikerally søndag 18.mars med start fra Mostun natursenter kl 11.

Flaggermus  - hjemmeside

Flaggermusdagar på Haugalandet

26.02.2018

I vinterferien vart det arrangert flaggermusdag med snekring av flaggermuskassar ved Haugesund og Karmøy folkebibliotek. Store og små fann vegen for ein storslått dag med flaggermus i fokus.