Stor måkebestand på hustak

www.wildphoto.no
173 par fiskemåker hekket på hustak i Dusavik, Risavik og på Forus i fjor - nesten like mange som ble registrert i samtlige fuglefredningsområder og reservater i Rogaland. Tallene kommer fram i en rapport som Naturforvalteren AS har gjort på oppdrag for Naturvernforbundet. I rapporten blir det foreslått tiltak som kan minske konflikten mellom folk og fugl.

Folk og fugl – gode naboer?

Måkene inntar hekkeplassene i disse dager (april), men først i mai og juni blir det liv og røre når eggene klekkes. De fleste måkene velger sine reirplasser på holmer og skjær. Men et stort antall måker, særlig fiskemåker, har funnet ut at flate, gruslagte hustak er gode og trygge hekkeplasser. Hekkebestandene på hustak er særlig store i næringsområdene på Forus og i Risavika og Dusavika. Måkenes aggressive adferd har forårsaket konflikter og enkelte steder er det gjennomført ulovlige tiltak for å bli kvitt måkene.

Naturforvalteren AS har på oppdrag fra Naturvernforbundet i Rogaland kartlagt hekkebestandene i næringsområdene på Nord-Jæren og foreslått tiltak som kan redusere konflikten mellom folk og fugl. Arbeidet er presentert i rapporten ”Sjøfugl i urbane strøk – konflikt eller sameksistens” . Nedenfor kan du laste ned hele rapporten; eller lese kortversjonen.

Måker kan være nærgående - mest til glede for folk flest. Foto: Roy Mangersnes/www.wildphoto.no

Hekkekasse for fiskemåke. Foto: Roy Mangersnes/www.wildphoto.no

Hubro - til skrekk og advarsel? Foto: R.A. Dolbeer

Hustak på Forus - velegnet for hekking. Foto: Roy Mangersnes/www.wildphoto.no

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.