Stor måkebestand på hustak

www.wildphoto.no
173 par fiskemåker hekket på hustak i Dusavik, Risavik og på Forus i fjor - nesten like mange som ble registrert i samtlige fuglefredningsområder og reservater i Rogaland. Tallene kommer fram i en rapport som Naturforvalteren AS har gjort på oppdrag for Naturvernforbundet. I rapporten blir det foreslått tiltak som kan minske konflikten mellom folk og fugl.

Folk og fugl – gode naboer?

Måkene inntar hekkeplassene i disse dager (april), men først i mai og juni blir det liv og røre når eggene klekkes. De fleste måkene velger sine reirplasser på holmer og skjær. Men et stort antall måker, særlig fiskemåker, har funnet ut at flate, gruslagte hustak er gode og trygge hekkeplasser. Hekkebestandene på hustak er særlig store i næringsområdene på Forus og i Risavika og Dusavika. Måkenes aggressive adferd har forårsaket konflikter og enkelte steder er det gjennomført ulovlige tiltak for å bli kvitt måkene.

Naturforvalteren AS har på oppdrag fra Naturvernforbundet i Rogaland kartlagt hekkebestandene i næringsområdene på Nord-Jæren og foreslått tiltak som kan redusere konflikten mellom folk og fugl. Arbeidet er presentert i rapporten ”Sjøfugl i urbane strøk – konflikt eller sameksistens” . Nedenfor kan du laste ned hele rapporten; eller lese kortversjonen.

Måker kan være nærgående - mest til glede for folk flest. Foto: Roy Mangersnes/www.wildphoto.no

Hekkekasse for fiskemåke. Foto: Roy Mangersnes/www.wildphoto.no

Hubro - til skrekk og advarsel? Foto: R.A. Dolbeer

Hustak på Forus - velegnet for hekking. Foto: Roy Mangersnes/www.wildphoto.no

Side 20 flom

Over og ut for olje og gass?

31.08.2017

Må vi fase ut oljevirksomheten for å nå våre klimamål? Eller skal vi lete mer for å opprettholde virksomheten i uoverskuelig framtid? Vi tar debatten på Mostun natursenter lørdag kl 16 til 18. 11 partier kommer. Kommer du?

Rekordstort program i høst!

31.08.2017

Aldri tidligere har vi hatt et større høstprogram enn i år. Foredrag på torsdager, familieaktiviteter på søndagene og mye mer. Programmet omfatter Mostun natursenter i tillegg til friluftshuset Orre og friluftshuset Kvassheim. Flere av arrangementene er i regi av Besøkssenter våtmark Jæren.

Side 2 styret

Siste Rygjavern ute nå

31.08.2017

En fyldig og innholdsrik utgave av Rygjavern har ankommet medlemmenes postkasser i disse dager. Her får du vite hva styre og administrasjon har drevet med siden forrige utgave i april.

Rykand, nesten heile, pan

Ikke rør fossene i Årdal

21.05.2017

Clemens Kraft har fått vann på mølla er utbyggingen av Ullestadelva i Årdal. Nå vil kraftselskapet rørlegge det meste av de resterende elvene og fossene i heia. Men motstanden er massiv.