Stor måkebestand på hustak

www.wildphoto.no
173 par fiskemåker hekket på hustak i Dusavik, Risavik og på Forus i fjor - nesten like mange som ble registrert i samtlige fuglefredningsområder og reservater i Rogaland. Tallene kommer fram i en rapport som Naturforvalteren AS har gjort på oppdrag for Naturvernforbundet. I rapporten blir det foreslått tiltak som kan minske konflikten mellom folk og fugl.

Folk og fugl – gode naboer?

Måkene inntar hekkeplassene i disse dager (april), men først i mai og juni blir det liv og røre når eggene klekkes. De fleste måkene velger sine reirplasser på holmer og skjær. Men et stort antall måker, særlig fiskemåker, har funnet ut at flate, gruslagte hustak er gode og trygge hekkeplasser. Hekkebestandene på hustak er særlig store i næringsområdene på Forus og i Risavika og Dusavika. Måkenes aggressive adferd har forårsaket konflikter og enkelte steder er det gjennomført ulovlige tiltak for å bli kvitt måkene.

Naturforvalteren AS har på oppdrag fra Naturvernforbundet i Rogaland kartlagt hekkebestandene i næringsområdene på Nord-Jæren og foreslått tiltak som kan redusere konflikten mellom folk og fugl. Arbeidet er presentert i rapporten ”Sjøfugl i urbane strøk – konflikt eller sameksistens” . Nedenfor kan du laste ned hele rapporten; eller lese kortversjonen.

Måker kan være nærgående - mest til glede for folk flest. Foto: Roy Mangersnes/www.wildphoto.no

Hekkekasse for fiskemåke. Foto: Roy Mangersnes/www.wildphoto.no

Hubro - til skrekk og advarsel? Foto: R.A. Dolbeer

Hustak på Forus - velegnet for hekking. Foto: Roy Mangersnes/www.wildphoto.no

Fylling

Seier til lokallaget i Strand

21.02.2017

Miljødirektoratet har sagt nei til planene om å lage en 56 dekar stor steinfylling i Jørpelandsvågen. - Det nytter å drive med naturvern, fastslår en fornøyd lokallagsleder i Strand, Egil Tjensvold.

Oppdrett bekymrer organisasjonene

20.02.2017

Årsmøtet i Forum for Natur og Friluftsliv, Rogaland mener dagens produksjon av oppdrettslaks ikke er bærekraftig. Organisasjonene krever lukkede anlegg.

Mostun med stol ute

Tusen takk stolgivere!

09.02.2017

Salget av Mostunstoler innbrakte 85 500 kroner. - Det er en fantastisk flott gave til vårt nye formidlingsbygg på Mostun, skryter styreleder Hallgeir Langeland.