Svart dag for naturvernet

Kjæremålsutvalget i Høyesterett har avvist anken fra Norges Naturvernforbund og Arild Austerheim i Tjelmen-saken. Dermed blir dommen fra Gulating lagmannsrett stående. Dommen fastslår at vedtaket i Rogaland fylkeslandbruksstyre høsten 2004 var gyldig og at Tjelmen-vegen følgelig kan bygges.

Etter fire år og seks rettsrunder er endelig strek satt for Tjelmenvegen i Sauda.

Kjæremålsutvalget i Høyestrett har avvist anken fra Norges Naturvernforbund og Arild Austerheim. Dermed blir dommen i Gulating lagmannsrett stående og byggetillatelsen som Rogaland fylkeslandbruksstyre ga i 2004 er kjent gyldig.

Den to kilometer lange vegen innover mot snaufjellet er en skogsbilveg etter vegforskriftens bestemmelser, fastslår lagmannsretten. Ryfylke tingrett kom til motsatt konklusjon, men det fortoner seg nå som en fattig trøst.

Selv om en lang og kostbar runddans i rettssystemet er over, gjenstår det politiske arbeidet. Dommen viser med all tydelighet at vegforskriften torpederer nasjonale mål og internasjonale forpliktelser om å stanse tapet av naturmangfold. I realiteten er det nå åpnet en bakdør for bygging av bilveger inn i høgfjellet der landbruksinteressene er helt marginale.

Det kan verken vi, staten eller Stortinget leve med.

Les mer om skogsbilveier og nasjonale mål om bevaring av urørt natur på Miljøstatus Norge - mål og nøkkeltall

Mini-ferie til Marøy

06.07.2018

Den 4. og 5. juli sveivet vi i gang Marøyferjå, og tok med oss nærmere 90 personer på dagsturer til Marøy.

Livet i fjæra 2

Livet i fjæra

05.06.2018

Naturvernforbundets naturveileder Rakel Alvestad og dykkar/undervannsfotograf Rudolf Svensen har dei siste vekene teke med 5.klassar frå Hafrsfjord og Sunde Skule på ei undervannsreise i nære og fjerne farvatn.

Vindkraftseminar 4 croppet

NVE må under kontroll

01.06.2018

Janne Johnsen, Høyres gruppeleder i fylkestinget, tok et generaloppgjør med Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) under vindkraftseminaret på Mostun natursenter torsdag. - NVE gir fullstendig blaffen i fylkeskommunen, smalt hun til.