Svart dag for naturvernet

Kjæremålsutvalget i Høyesterett har avvist anken fra Norges Naturvernforbund og Arild Austerheim i Tjelmen-saken. Dermed blir dommen fra Gulating lagmannsrett stående. Dommen fastslår at vedtaket i Rogaland fylkeslandbruksstyre høsten 2004 var gyldig og at Tjelmen-vegen følgelig kan bygges.

Etter fire år og seks rettsrunder er endelig strek satt for Tjelmenvegen i Sauda.

Kjæremålsutvalget i Høyestrett har avvist anken fra Norges Naturvernforbund og Arild Austerheim. Dermed blir dommen i Gulating lagmannsrett stående og byggetillatelsen som Rogaland fylkeslandbruksstyre ga i 2004 er kjent gyldig.

Den to kilometer lange vegen innover mot snaufjellet er en skogsbilveg etter vegforskriftens bestemmelser, fastslår lagmannsretten. Ryfylke tingrett kom til motsatt konklusjon, men det fortoner seg nå som en fattig trøst.

Selv om en lang og kostbar runddans i rettssystemet er over, gjenstår det politiske arbeidet. Dommen viser med all tydelighet at vegforskriften torpederer nasjonale mål og internasjonale forpliktelser om å stanse tapet av naturmangfold. I realiteten er det nå åpnet en bakdør for bygging av bilveger inn i høgfjellet der landbruksinteressene er helt marginale.

Det kan verken vi, staten eller Stortinget leve med.

Les mer om skogsbilveier og nasjonale mål om bevaring av urørt natur på Miljøstatus Norge - mål og nøkkeltall

Side 10-11 bore

Ikkje lov å nydyrke skog på Bore

11.05.2018

Ein bonde på Bore i Klepp får ikkje lov til å nydyrke fem dekar skog attmed Jærstrendene landskapsvernområde. Naturvernforbundet og Ornitologisk Forening har fått medhald i sin klage på vedtaket gjort av politikarane i Klepp.

Ansatte I

Hele landet kommer til Stavanger

18.04.2018

Det er 49 år siden landsmøtet i Naturvernforbundet sist ble arrangert i Stavanger. Nå skjer det igjen samtidig med at fylkeslaget fyller 90 år. Vi er klare til å gi landets ypperste naturvernere en uforglemmelig opplevelse!