Svart dag for naturvernet

Kjæremålsutvalget i Høyesterett har avvist anken fra Norges Naturvernforbund og Arild Austerheim i Tjelmen-saken. Dermed blir dommen fra Gulating lagmannsrett stående. Dommen fastslår at vedtaket i Rogaland fylkeslandbruksstyre høsten 2004 var gyldig og at Tjelmen-vegen følgelig kan bygges.

Etter fire år og seks rettsrunder er endelig strek satt for Tjelmenvegen i Sauda.

Kjæremålsutvalget i Høyestrett har avvist anken fra Norges Naturvernforbund og Arild Austerheim. Dermed blir dommen i Gulating lagmannsrett stående og byggetillatelsen som Rogaland fylkeslandbruksstyre ga i 2004 er kjent gyldig.

Den to kilometer lange vegen innover mot snaufjellet er en skogsbilveg etter vegforskriftens bestemmelser, fastslår lagmannsretten. Ryfylke tingrett kom til motsatt konklusjon, men det fortoner seg nå som en fattig trøst.

Selv om en lang og kostbar runddans i rettssystemet er over, gjenstår det politiske arbeidet. Dommen viser med all tydelighet at vegforskriften torpederer nasjonale mål og internasjonale forpliktelser om å stanse tapet av naturmangfold. I realiteten er det nå åpnet en bakdør for bygging av bilveger inn i høgfjellet der landbruksinteressene er helt marginale.

Det kan verken vi, staten eller Stortinget leve med.

Les mer om skogsbilveier og nasjonale mål om bevaring av urørt natur på Miljøstatus Norge - mål og nøkkeltall

Jubileum-90-år

90 år i år!

18.04.2018

Naturvernforbundet i Rogaland ble stiftet på Stavanger Museum 30.januar i 1928. Det betyr at vi er 90 år i år!

Jærbanen

Samferdsel og krafteksport på årsmøtet

21.03.2018

Dobbeltspor til Kviamarka og bane i stedet for bussvei på Nord-Jæren, foreslår styret i en samferdelsplan som blir lagt fram for årsmøtet 9.april. Styret mener også at den konsesjonssøkte Skottlandskabelen "Northconnect" må konsekvensutredes bedre.

NiR styret

Årsmøte i NiR mandag 9.april

21.03.2018

Mandag 9.april kl. 17 holder Naturvernforbundet i Rogaland årsmøte i Stavanger kulturhus, Møteplassen. Etter årsmøtet blir det innlegg og debatt om Sørlandsbanen.