Svart dag for naturvernet

Kjæremålsutvalget i Høyesterett har avvist anken fra Norges Naturvernforbund og Arild Austerheim i Tjelmen-saken. Dermed blir dommen fra Gulating lagmannsrett stående. Dommen fastslår at vedtaket i Rogaland fylkeslandbruksstyre høsten 2004 var gyldig og at Tjelmen-vegen følgelig kan bygges.

Etter fire år og seks rettsrunder er endelig strek satt for Tjelmenvegen i Sauda.

Kjæremålsutvalget i Høyestrett har avvist anken fra Norges Naturvernforbund og Arild Austerheim. Dermed blir dommen i Gulating lagmannsrett stående og byggetillatelsen som Rogaland fylkeslandbruksstyre ga i 2004 er kjent gyldig.

Den to kilometer lange vegen innover mot snaufjellet er en skogsbilveg etter vegforskriftens bestemmelser, fastslår lagmannsretten. Ryfylke tingrett kom til motsatt konklusjon, men det fortoner seg nå som en fattig trøst.

Selv om en lang og kostbar runddans i rettssystemet er over, gjenstår det politiske arbeidet. Dommen viser med all tydelighet at vegforskriften torpederer nasjonale mål og internasjonale forpliktelser om å stanse tapet av naturmangfold. I realiteten er det nå åpnet en bakdør for bygging av bilveger inn i høgfjellet der landbruksinteressene er helt marginale.

Det kan verken vi, staten eller Stortinget leve med.

Les mer om skogsbilveier og nasjonale mål om bevaring av urørt natur på Miljøstatus Norge - mål og nøkkeltall

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.