Svart dag for naturvernet

Kjæremålsutvalget i Høyesterett har avvist anken fra Norges Naturvernforbund og Arild Austerheim i Tjelmen-saken. Dermed blir dommen fra Gulating lagmannsrett stående. Dommen fastslår at vedtaket i Rogaland fylkeslandbruksstyre høsten 2004 var gyldig og at Tjelmen-vegen følgelig kan bygges.

Etter fire år og seks rettsrunder er endelig strek satt for Tjelmenvegen i Sauda.

Kjæremålsutvalget i Høyestrett har avvist anken fra Norges Naturvernforbund og Arild Austerheim. Dermed blir dommen i Gulating lagmannsrett stående og byggetillatelsen som Rogaland fylkeslandbruksstyre ga i 2004 er kjent gyldig.

Den to kilometer lange vegen innover mot snaufjellet er en skogsbilveg etter vegforskriftens bestemmelser, fastslår lagmannsretten. Ryfylke tingrett kom til motsatt konklusjon, men det fortoner seg nå som en fattig trøst.

Selv om en lang og kostbar runddans i rettssystemet er over, gjenstår det politiske arbeidet. Dommen viser med all tydelighet at vegforskriften torpederer nasjonale mål og internasjonale forpliktelser om å stanse tapet av naturmangfold. I realiteten er det nå åpnet en bakdør for bygging av bilveger inn i høgfjellet der landbruksinteressene er helt marginale.

Det kan verken vi, staten eller Stortinget leve med.

Les mer om skogsbilveier og nasjonale mål om bevaring av urørt natur på Miljøstatus Norge - mål og nøkkeltall

Årets andre utgave av Rygjavern

21.09.2017

Rygjavern holder koken. Årets andre utgave fikk medlemmene i postkassen i slutten av august. Nå kan du laste ned og lese bladet på PC'en din.

60 personer

Utleie Inge Steenslands Hus

21.09.2017

Mange har allerede oppdaget at det går an å leie Inge Steenslands Hus, nybygget vårt på Mostun natursenter. Her kan du finne ut mer om priser og utleievilkår.

Side 20 flom

Over og ut for olje og gass?

31.08.2017

Må vi fase ut oljevirksomheten for å nå våre klimamål? Eller skal vi lete mer for å opprettholde virksomheten i uoverskuelig framtid? Vi tar debatten på Mostun natursenter lørdag kl 16 til 18. 11 partier kommer. Kommer du?

Rekordstort program i høst!

31.08.2017

Aldri tidligere har vi hatt et større høstprogram enn i år. Foredrag på torsdager, familieaktiviteter på søndagene og mye mer. Programmet omfatter Mostun natursenter i tillegg til friluftshuset Orre og friluftshuset Kvassheim. Flere av arrangementene er i regi av Besøkssenter våtmark Jæren.