• Rogaland
  • Tom Tvedt vil utrede nasjonalpark
Fylkesordfører Tom Tvedt (AP)

Fylkesordfører Tom Tvedt (AP). Foto: Rogaland fylkeskommune

Tom Tvedt vil utrede nasjonalpark

Fylkesordfører Tom Tvedt (Ap) vil ha utredet verdiskapningspotensialet ved en nasjonalpark i Preikestolområdet. Det svarte han på et spørsmål fra Venstres Jarle Braut under fylkestingets møte 7.juni. Forslag om en slik utredning vil bli lagt fram for politisk behandling til høsten.

Venstre har hatt Preikestolen Nasjonalpark øverst på sin dagsorden i lengre tid. Partiet vil ha i gang arbeidet med en nasjonalpark umiddelbart. Men flere av de øvrige partiene som er positive til nasjonalpark, tør ikke ta opp hansken. Lokaldemokratiet må med heter det, sjøl om alle vet  at det ikke blir noen Preikestolen nasjonalpark hvis politikerne i Forsand og Hjelmeland skal ha vetorett.

Derfor var det nok uten de helt store forventningene at Jarle Braut fremmet sin interpellasjon til fylkesordføreren på fylkestingets møte 7.juni. Jarle Braut spurte fylkesordføreren om han vil ta de nødvendige initiativ slik at Preikestolen nasjonalpark snarest kan bli en realitet. Fylkesordføren mente at området helt klart kvalifiserte til nasjonalparkstatus. Men Tvedt pekte på at arbeidet med en nasjonalpark formelt sett ikke kan starte før sentrale myndigheter bestemmer seg for å gå i gang med supplerende nasjonalparkplan.

Men fylkesordføreren synes ikke fylkeskommunen skal sitte med hendene i fanget. Han ønsker konsekvensutredet verdiskapningspotensialet i en framtidig nasjonalpark. Fylkesrådmannen har fått i oppdrag å legge fram en sak om dette til høsten.

Så da kunne Venstre og Jarle Braut i det minste innkassere en liten seier. Rogaland Arbeiderparti har forøvrig programfestet støtte til ideen om Preikestolen nasjonalpark.

Side 10-11 bore

Ikkje lov å nydyrke skog på Bore

11.05.2018

Ein bonde på Bore i Klepp får ikkje lov til å nydyrke fem dekar skog attmed Jærstrendene landskapsvernområde. Naturvernforbundet og Ornitologisk Forening har fått medhald i sin klage på vedtaket gjort av politikarane i Klepp.

Ansatte I

Hele landet kommer til Stavanger

18.04.2018

Det er 49 år siden landsmøtet i Naturvernforbundet sist ble arrangert i Stavanger. Nå skjer det igjen samtidig med at fylkeslaget fyller 90 år. Vi er klare til å gi landets ypperste naturvernere en uforglemmelig opplevelse!