• Rogaland
  • Tom Tvedt vil utrede nasjonalpark
Fylkesordfører Tom Tvedt (AP)

Fylkesordfører Tom Tvedt (AP). Foto: Rogaland fylkeskommune

Tom Tvedt vil utrede nasjonalpark

Fylkesordfører Tom Tvedt (Ap) vil ha utredet verdiskapningspotensialet ved en nasjonalpark i Preikestolområdet. Det svarte han på et spørsmål fra Venstres Jarle Braut under fylkestingets møte 7.juni. Forslag om en slik utredning vil bli lagt fram for politisk behandling til høsten.

Venstre har hatt Preikestolen Nasjonalpark øverst på sin dagsorden i lengre tid. Partiet vil ha i gang arbeidet med en nasjonalpark umiddelbart. Men flere av de øvrige partiene som er positive til nasjonalpark, tør ikke ta opp hansken. Lokaldemokratiet må med heter det, sjøl om alle vet  at det ikke blir noen Preikestolen nasjonalpark hvis politikerne i Forsand og Hjelmeland skal ha vetorett.

Derfor var det nok uten de helt store forventningene at Jarle Braut fremmet sin interpellasjon til fylkesordføreren på fylkestingets møte 7.juni. Jarle Braut spurte fylkesordføreren om han vil ta de nødvendige initiativ slik at Preikestolen nasjonalpark snarest kan bli en realitet. Fylkesordføren mente at området helt klart kvalifiserte til nasjonalparkstatus. Men Tvedt pekte på at arbeidet med en nasjonalpark formelt sett ikke kan starte før sentrale myndigheter bestemmer seg for å gå i gang med supplerende nasjonalparkplan.

Men fylkesordføreren synes ikke fylkeskommunen skal sitte med hendene i fanget. Han ønsker konsekvensutredet verdiskapningspotensialet i en framtidig nasjonalpark. Fylkesrådmannen har fått i oppdrag å legge fram en sak om dette til høsten.

Så da kunne Venstre og Jarle Braut i det minste innkassere en liten seier. Rogaland Arbeiderparti har forøvrig programfestet støtte til ideen om Preikestolen nasjonalpark.

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.