Toril Hasle er ansatt som naturveileder og formidler ved Jæren våtmarkssenter.

Toril blir naturveileder

Toril Hasle (28) fra Brandbu flytter til Stavanger og blir naturveileder og formidler ved Jæren våtmarkssenter/Mostun. - En stor begivenhet for oss, fastslår en meget fornøyd styreleder Eirin Haneberg i Naturvernforbundet.

Toril Hasle  skal bruke sommeren til å fullføre feltsstudier hun gjør for Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) på Ås. 1.oktober er hun på plass på Mostun natursenter der hun skal jobbe med ulike formidlingsoppgaver. Tilbud om naturundervisning til skoler kommer til å stå høyt på hennes dagsorden.

- Jeg gleder meg veldig til å praktisere den kunnskapen jeg har tilegnet meg gjennom årelange studier på Ås. Å formidle naturkunnskap til unge mennesker anser jeg som en  svært viktig og meningsfull oppgave, uttaler Toril.

Toril Hasle tok sin masteroppgave ved UMB om klimaendringenes påvirkning på plante-insekt-interaksjoner i høgfjellet. Dessuten er hun utdannet lektor samme sted i fagene matematikk og biologi. Formidling har hun først og fremst praktisert som hjelpelærer i matematikk.

Toril er ansatt av Naturvernforbundet i Rogaland, men skal jobbe for Jæren våtmarkssenter(JVS). Hun vil ha fast kontorsted på Mostun og skal i tillegg følge opp JVS sine senter på friluftsfyret Kvassheim og friluftshuset Orre.

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.