Toril Hasle er ansatt som naturveileder og formidler ved Jæren våtmarkssenter.

Toril blir naturveileder

Toril Hasle (28) fra Brandbu flytter til Stavanger og blir naturveileder og formidler ved Jæren våtmarkssenter/Mostun. - En stor begivenhet for oss, fastslår en meget fornøyd styreleder Eirin Haneberg i Naturvernforbundet.

Toril Hasle  skal bruke sommeren til å fullføre feltsstudier hun gjør for Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) på Ås. 1.oktober er hun på plass på Mostun natursenter der hun skal jobbe med ulike formidlingsoppgaver. Tilbud om naturundervisning til skoler kommer til å stå høyt på hennes dagsorden.

- Jeg gleder meg veldig til å praktisere den kunnskapen jeg har tilegnet meg gjennom årelange studier på Ås. Å formidle naturkunnskap til unge mennesker anser jeg som en  svært viktig og meningsfull oppgave, uttaler Toril.

Toril Hasle tok sin masteroppgave ved UMB om klimaendringenes påvirkning på plante-insekt-interaksjoner i høgfjellet. Dessuten er hun utdannet lektor samme sted i fagene matematikk og biologi. Formidling har hun først og fremst praktisert som hjelpelærer i matematikk.

Toril er ansatt av Naturvernforbundet i Rogaland, men skal jobbe for Jæren våtmarkssenter(JVS). Hun vil ha fast kontorsted på Mostun og skal i tillegg følge opp JVS sine senter på friluftsfyret Kvassheim og friluftshuset Orre.

Majoren foto RM

Lyst å gjøre en innsats for sjøfuglene?

05.04.2017

Da kan du møte opp i båthavna ved Børevigå kl 18 på fredag og bli med Naturvernforbundet på ryddesafari. Vi skal nemlig rydde fem av Stavangers seks egenerklærte sjøfuglreservater.

Marøy olaf

Dugnadsrekord i 2016

05.04.2017

Naturvernforbundet på Nord-Jæren (NNJ) satte ny dugnadsrekord i 2016 takket være Olaf Schraml. Han var i en periode arbeidsledig og jobbet dugnad på flere av lokallagets dugnadsprosjekter.

Bilde04

Fylkeslaget har årsmøte 24.april

02.04.2017

24.april er det klart for årsmøte i Naturvernforbundet i Rogaland. Møtet starter kl 18 i Inge Steenslands Hus (Mostun natursenter) og blir etterfulgt av utstillingsåpning kl 19.30.

Fossbrekka II foto SGV

La Fossbrekka leve!

02.04.2017

Det er ikke akseptabelt å bygge ut Øvre og Nedre Lanes kraftverk i det varig vernete Bjerkreimsvassdraget, mener Naturvernforbundet. Flertallet i Rogaland fylkesutvalg er av samme oppfatning.