Toril Hasle er ansatt som naturveileder og formidler ved Jæren våtmarkssenter.

Toril blir naturveileder

Toril Hasle (28) fra Brandbu flytter til Stavanger og blir naturveileder og formidler ved Jæren våtmarkssenter/Mostun. - En stor begivenhet for oss, fastslår en meget fornøyd styreleder Eirin Haneberg i Naturvernforbundet.

Toril Hasle  skal bruke sommeren til å fullføre feltsstudier hun gjør for Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) på Ås. 1.oktober er hun på plass på Mostun natursenter der hun skal jobbe med ulike formidlingsoppgaver. Tilbud om naturundervisning til skoler kommer til å stå høyt på hennes dagsorden.

- Jeg gleder meg veldig til å praktisere den kunnskapen jeg har tilegnet meg gjennom årelange studier på Ås. Å formidle naturkunnskap til unge mennesker anser jeg som en  svært viktig og meningsfull oppgave, uttaler Toril.

Toril Hasle tok sin masteroppgave ved UMB om klimaendringenes påvirkning på plante-insekt-interaksjoner i høgfjellet. Dessuten er hun utdannet lektor samme sted i fagene matematikk og biologi. Formidling har hun først og fremst praktisert som hjelpelærer i matematikk.

Toril er ansatt av Naturvernforbundet i Rogaland, men skal jobbe for Jæren våtmarkssenter(JVS). Hun vil ha fast kontorsted på Mostun og skal i tillegg følge opp JVS sine senter på friluftsfyret Kvassheim og friluftshuset Orre.

Grønt eller grått i sentrum?

22.10.2016

Alle snakker om å bygge mer og bygge høyere i Stavanger sentrum. Naturvernforbundet minner om at et grønt sentrum er et trivelig sentrum.

_RMA0650

Svalbardnatur, jærfugler og pøbelgran på Mostun

19.10.2016

Høstens foredragsserie "Natur på torsdag" er i gang på Mostun natursenter. Foredragene holdes i den splitter nye foredragssalen i Inge Steenslands Hus. I høst blir det foredrag om fugler langs Jærstrendene, om Svalbardnatur og om gammelskog og pøbelgran.

Foto 20-2

Vern om vipene ved Fygaren!

28.09.2016

Stavanger kommune foreslår å bygge en tursti over Fygaren, mellom Byhaugen og Litle Stokkavatn. Det kan bety katastrofe for en av Stavangers siste hekkelokaliteter for den sterkt truete vipa.

Magnhild

-Eit besøkssenter verdt å besøkja

26.09.2016

- For eit senter de i Naturvernforbundet har laga til! Fylkesmann Magnhild Meltveit Kleppa sparte ikkje på godorda då ho opna Inge Steenslands Hus torsdag 22.september. Her er talen hennar: