Toril Hasle er ansatt som naturveileder og formidler ved Jæren våtmarkssenter.

Toril blir naturveileder

Toril Hasle (28) fra Brandbu flytter til Stavanger og blir naturveileder og formidler ved Jæren våtmarkssenter/Mostun. - En stor begivenhet for oss, fastslår en meget fornøyd styreleder Eirin Haneberg i Naturvernforbundet.

Toril Hasle  skal bruke sommeren til å fullføre feltsstudier hun gjør for Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) på Ås. 1.oktober er hun på plass på Mostun natursenter der hun skal jobbe med ulike formidlingsoppgaver. Tilbud om naturundervisning til skoler kommer til å stå høyt på hennes dagsorden.

- Jeg gleder meg veldig til å praktisere den kunnskapen jeg har tilegnet meg gjennom årelange studier på Ås. Å formidle naturkunnskap til unge mennesker anser jeg som en  svært viktig og meningsfull oppgave, uttaler Toril.

Toril Hasle tok sin masteroppgave ved UMB om klimaendringenes påvirkning på plante-insekt-interaksjoner i høgfjellet. Dessuten er hun utdannet lektor samme sted i fagene matematikk og biologi. Formidling har hun først og fremst praktisert som hjelpelærer i matematikk.

Toril er ansatt av Naturvernforbundet i Rogaland, men skal jobbe for Jæren våtmarkssenter(JVS). Hun vil ha fast kontorsted på Mostun og skal i tillegg følge opp JVS sine senter på friluftsfyret Kvassheim og friluftshuset Orre.

Artikkelen ble sist oppdatert: 23.06.2013

Omfattende giftbruk langs vegkantene

12.07.2016 | Sist oppdatert: 12.07.2016

Meldinger fra publikum tyder på en omfattende bruk av kjemiske sprøytemidler langs vegkantene i Rogaland. Er det slik Vegvesenet vil ha det?

Frøytloghølen Sokndal

Laksen kan bli utestengt

25.05.2016 | Sist oppdatert: 25.05.2016

Grunneiere, sportsfiskere og Naturvernforbundet frykter at byggingen av Frøytlog kraftverk i Sokndal kan stenge oppgangen av laks i de øvre deler av vassdraget.

2014-09-05_13-16-47_Bilde2

Gi Stavanger en ny våtmark!

24.05.2016 | Sist oppdatert: 24.05.2016

Ryfastmassene på Hundvåg skal ikke fraktes bort, men brukes til å utvide friområdet på Lunde. Lag heller en våtmark, foreslår Naturvernforbundet.

Hettemåkene elsker Mosvatnet

06.05.2016 | Sist oppdatert: 06.05.2016

Sjelden er det sett flere hettemåker i Mosvatnet enn i år. Bare for få dager siden ble det registrert over 800 måker på holmen og rundt 200 i Andedammen. Alt ligger til rette for et rekordår for den rødlista hettemåken.