Toril Hasle er ansatt som naturveileder og formidler ved Jæren våtmarkssenter.

Toril blir naturveileder

Toril Hasle (28) fra Brandbu flytter til Stavanger og blir naturveileder og formidler ved Jæren våtmarkssenter/Mostun. - En stor begivenhet for oss, fastslår en meget fornøyd styreleder Eirin Haneberg i Naturvernforbundet.

Toril Hasle  skal bruke sommeren til å fullføre feltsstudier hun gjør for Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) på Ås. 1.oktober er hun på plass på Mostun natursenter der hun skal jobbe med ulike formidlingsoppgaver. Tilbud om naturundervisning til skoler kommer til å stå høyt på hennes dagsorden.

- Jeg gleder meg veldig til å praktisere den kunnskapen jeg har tilegnet meg gjennom årelange studier på Ås. Å formidle naturkunnskap til unge mennesker anser jeg som en  svært viktig og meningsfull oppgave, uttaler Toril.

Toril Hasle tok sin masteroppgave ved UMB om klimaendringenes påvirkning på plante-insekt-interaksjoner i høgfjellet. Dessuten er hun utdannet lektor samme sted i fagene matematikk og biologi. Formidling har hun først og fremst praktisert som hjelpelærer i matematikk.

Toril er ansatt av Naturvernforbundet i Rogaland, men skal jobbe for Jæren våtmarkssenter(JVS). Hun vil ha fast kontorsted på Mostun og skal i tillegg følge opp JVS sine senter på friluftsfyret Kvassheim og friluftshuset Orre.

Artikkelen ble sist oppdatert: 23.06.2013

1024px-Verbier_SUI

Hvem skal Sørmarka være for?

29.02.2016 | Sist oppdatert: 29.02.2016

Hvis kommunen ønsker å beholde Sørmarka som en fredet plett for det enkle, alminnelig friluftsliv, må det sette ned foten for terrengsyklistene.

Preikestolen

Ny giv for nasjonalparken!

26.02.2016 | Sist oppdatert: 26.02.2016

Ap, SV, V og MDG på Stortinget går sammen om å foreslå to nye nasjonalparker - Østmarka i Oslo/Akershus og Preikestolen i Rogaland. Det er i nasjonens interesse at disse to unike naturområdene blir sikret for framtiden, uttaler forslagsstillerne til Rogalands Avis-Dagsavisen.

Krakesafari_Mosvatnet

Mange hundre var med på kråkesafari

18.02.2016 | Sist oppdatert: 18.02.2016

Kråketrekket til Mosvatnet er et av de mest fascinerende naturfenomene i Rogaland. En lang, lang rekke av mennesker var med på Naturvernforbundets kråkesafari for å lære mer om fuglene.

Den kritisk truede lomvien flyr i flokker over Siragrunnen foto Jan Erik

Naturen vant igjen på Siragrunnen

15.02.2016 | Sist oppdatert: 15.02.2016

Etter flere års hard jobbing er det endelig klart: Det blir ikke vindkraftanlegg på Siragrunnen. Det betyr at trekkfuglene fortsatt kan fly i fred.