Toril Hasle er ansatt som naturveileder og formidler ved Jæren våtmarkssenter.

Toril blir naturveileder

Toril Hasle (28) fra Brandbu flytter til Stavanger og blir naturveileder og formidler ved Jæren våtmarkssenter/Mostun. - En stor begivenhet for oss, fastslår en meget fornøyd styreleder Eirin Haneberg i Naturvernforbundet.

Toril Hasle  skal bruke sommeren til å fullføre feltsstudier hun gjør for Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) på Ås. 1.oktober er hun på plass på Mostun natursenter der hun skal jobbe med ulike formidlingsoppgaver. Tilbud om naturundervisning til skoler kommer til å stå høyt på hennes dagsorden.

- Jeg gleder meg veldig til å praktisere den kunnskapen jeg har tilegnet meg gjennom årelange studier på Ås. Å formidle naturkunnskap til unge mennesker anser jeg som en  svært viktig og meningsfull oppgave, uttaler Toril.

Toril Hasle tok sin masteroppgave ved UMB om klimaendringenes påvirkning på plante-insekt-interaksjoner i høgfjellet. Dessuten er hun utdannet lektor samme sted i fagene matematikk og biologi. Formidling har hun først og fremst praktisert som hjelpelærer i matematikk.

Toril er ansatt av Naturvernforbundet i Rogaland, men skal jobbe for Jæren våtmarkssenter(JVS). Hun vil ha fast kontorsted på Mostun og skal i tillegg følge opp JVS sine senter på friluftsfyret Kvassheim og friluftshuset Orre.

Artikkelen ble sist oppdatert: 23.06.2013

Lakslukketannlegg

Krever lakseoppdrett i lukkede anlegg

08.11.2015 | Sist oppdatert: 16.12.2015

På landsmøtet til Norges største miljøorganisasjon ble det vedtatt å jobbe for at norsk lakseoppdrett flyttes i lukkede anlegg. Det etter forslag fra Naturvernforbundet i Rogaland.

Hovedbilde

Nå bygger vi nytt natursenter

02.10.2015 | Sist oppdatert: 02.10.2015

I samarbeid med Inge Steenslands stiftelse skal Naturvernforbundet i Rogaland bygge et nytt og moderne natursenter ved Mosvatnet i Stavanger. Her skal vi inspirere barn og unge til å bli glad i naturen.

Ryggmyra oversikt

Ryggmyra kan bli reddet

29.09.2015 | Sist oppdatert: 29.09.2015

Ryggmyra i Randaberg er den største gjenværende, intakte kystmyra på Nord-Jæren. Det har vært ønske om å gjøre myra om til et massedeponi, men nå kan disse planene bli stoppet.