Turvei kloss i naturreservatet i Grannesbukta er en usedvanlig dårlig ide.

Turvei kloss i naturreservatet i Grannesbukta er en usedvanlig dårlig ide. Foto: Roy Mangersnes/www.wildphoto.no

Turveier over alt?

Er det turfolket som krever at turveier konsekvent skal bygges i strandsonen? Og at turveier må bygges sjøl om det går på bekostning av naturmangfoldet? Naturvernforbundet tror ikke det. Men politikerne er åpenbart av en annen oppfatning.

I Stavanger har et politisk flertall bestemt at det skal bygges turvei i strandsonen på Boganes. At ferdselen fører til forstyrrelser av fuglelivet i gruntvannsområdet og  at hekkekolonier for hettemåke og fiskemåke kan bli forlatt, veier ikke tungt nok i flertallets skål. Mens politikerne ellers er restriktive mot private tiltak i strandsonen, gjelder ikke  det turveier. Det er til nytte for almennheten og da er det lov. Men et inngrep er et inngrep, og målet helliger ikke alltid middelet.

Det er også sørgelig at fylkesmannen ikke er mer kritisk til inngrep i strandsonen på Boganes. Særlig fordi Stavanger har bebygd strandsonen med turveier nært sagt over alt der det er fysisk mulig å bygge.

Vi tror turfolk vil bruke turveier sjøl om de ikke alltid og over alt skal gå tvers gjennom byens indrefilet. Vi tror også turfolk har stor forståelse for at turveien legges et annet sted av hensyn til fugleliv og naturmangfold. Det viktigste for de fleste er tross alt at det finnes et tilbud som oppleves som attraktivt.

I Sola kommune jobbes det med en sammenhengende turvei rundt Hafrsfjord. Gjett hva byråkratene foreslår: Jo selvsagt at turveien skal gå i strandsonen. At Hafrsfjord har tre naturreservater av høy internasjonal verneverdi (RAMSAR-status) synes ikke å bekymre planleggerne. I ett av reservatene, Grannesbukta, er det foreslått å bygge turveien i strandsonene, klin inntil gruntvannsområdet som blir brukt av tusenvis av vannfugler til rast og hvile.

Naturvernforbundet og Norsk Ornitologisk Forening frarådet dette på det sterkeste allerede i 1989, før Grannesbukta var vernet. Men administrasjonen påstår det ikke kjente til våre synspunkter, og er forundret over de "nye" protestene  til bygging i Grannesbukta. Det er forstemmende at planleggere ikke har større respekt og forståelse for å ta vare på unike naturverdier.

Eik Foreknuten

Hvor mange hule eiker har Stavanger?

12.03.2018

Det er det ingen som vet i dag. Derfor inviterer vi deg til å være med og kartlegge byens gamle eiker. Vi arrangerer eikerally søndag 18.mars med start fra Mostun natursenter kl 11.

Flaggermus  - hjemmeside

Flaggermusdagar på Haugalandet

26.02.2018

I vinterferien vart det arrangert flaggermusdag med snekring av flaggermuskassar ved Haugesund og Karmøy folkebibliotek. Store og små fann vegen for ein storslått dag med flaggermus i fokus.