Turvei kloss i naturreservatet i Grannesbukta er en usedvanlig dårlig ide.

Turvei kloss i naturreservatet i Grannesbukta er en usedvanlig dårlig ide. Foto: Roy Mangersnes/www.wildphoto.no

Turveier over alt?

Er det turfolket som krever at turveier konsekvent skal bygges i strandsonen? Og at turveier må bygges sjøl om det går på bekostning av naturmangfoldet? Naturvernforbundet tror ikke det. Men politikerne er åpenbart av en annen oppfatning.

I Stavanger har et politisk flertall bestemt at det skal bygges turvei i strandsonen på Boganes. At ferdselen fører til forstyrrelser av fuglelivet i gruntvannsområdet og  at hekkekolonier for hettemåke og fiskemåke kan bli forlatt, veier ikke tungt nok i flertallets skål. Mens politikerne ellers er restriktive mot private tiltak i strandsonen, gjelder ikke  det turveier. Det er til nytte for almennheten og da er det lov. Men et inngrep er et inngrep, og målet helliger ikke alltid middelet.

Det er også sørgelig at fylkesmannen ikke er mer kritisk til inngrep i strandsonen på Boganes. Særlig fordi Stavanger har bebygd strandsonen med turveier nært sagt over alt der det er fysisk mulig å bygge.

Vi tror turfolk vil bruke turveier sjøl om de ikke alltid og over alt skal gå tvers gjennom byens indrefilet. Vi tror også turfolk har stor forståelse for at turveien legges et annet sted av hensyn til fugleliv og naturmangfold. Det viktigste for de fleste er tross alt at det finnes et tilbud som oppleves som attraktivt.

I Sola kommune jobbes det med en sammenhengende turvei rundt Hafrsfjord. Gjett hva byråkratene foreslår: Jo selvsagt at turveien skal gå i strandsonen. At Hafrsfjord har tre naturreservater av høy internasjonal verneverdi (RAMSAR-status) synes ikke å bekymre planleggerne. I ett av reservatene, Grannesbukta, er det foreslått å bygge turveien i strandsonene, klin inntil gruntvannsområdet som blir brukt av tusenvis av vannfugler til rast og hvile.

Naturvernforbundet og Norsk Ornitologisk Forening frarådet dette på det sterkeste allerede i 1989, før Grannesbukta var vernet. Men administrasjonen påstår det ikke kjente til våre synspunkter, og er forundret over de "nye" protestene  til bygging i Grannesbukta. Det er forstemmende at planleggere ikke har større respekt og forståelse for å ta vare på unike naturverdier.

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.