Turvei kloss i naturreservatet i Grannesbukta er en usedvanlig dårlig ide.

Turvei kloss i naturreservatet i Grannesbukta er en usedvanlig dårlig ide. Foto: Roy Mangersnes/www.wildphoto.no

Turveier over alt?

Er det turfolket som krever at turveier konsekvent skal bygges i strandsonen? Og at turveier må bygges sjøl om det går på bekostning av naturmangfoldet? Naturvernforbundet tror ikke det. Men politikerne er åpenbart av en annen oppfatning.

I Stavanger har et politisk flertall bestemt at det skal bygges turvei i strandsonen på Boganes. At ferdselen fører til forstyrrelser av fuglelivet i gruntvannsområdet og  at hekkekolonier for hettemåke og fiskemåke kan bli forlatt, veier ikke tungt nok i flertallets skål. Mens politikerne ellers er restriktive mot private tiltak i strandsonen, gjelder ikke  det turveier. Det er til nytte for almennheten og da er det lov. Men et inngrep er et inngrep, og målet helliger ikke alltid middelet.

Det er også sørgelig at fylkesmannen ikke er mer kritisk til inngrep i strandsonen på Boganes. Særlig fordi Stavanger har bebygd strandsonen med turveier nært sagt over alt der det er fysisk mulig å bygge.

Vi tror turfolk vil bruke turveier sjøl om de ikke alltid og over alt skal gå tvers gjennom byens indrefilet. Vi tror også turfolk har stor forståelse for at turveien legges et annet sted av hensyn til fugleliv og naturmangfold. Det viktigste for de fleste er tross alt at det finnes et tilbud som oppleves som attraktivt.

I Sola kommune jobbes det med en sammenhengende turvei rundt Hafrsfjord. Gjett hva byråkratene foreslår: Jo selvsagt at turveien skal gå i strandsonen. At Hafrsfjord har tre naturreservater av høy internasjonal verneverdi (RAMSAR-status) synes ikke å bekymre planleggerne. I ett av reservatene, Grannesbukta, er det foreslått å bygge turveien i strandsonene, klin inntil gruntvannsområdet som blir brukt av tusenvis av vannfugler til rast og hvile.

Naturvernforbundet og Norsk Ornitologisk Forening frarådet dette på det sterkeste allerede i 1989, før Grannesbukta var vernet. Men administrasjonen påstår det ikke kjente til våre synspunkter, og er forundret over de "nye" protestene  til bygging i Grannesbukta. Det er forstemmende at planleggere ikke har større respekt og forståelse for å ta vare på unike naturverdier.

Espedalsstølen 4 starten på veien

ATV-vei i verneområde

02.11.2017

Øvre Espedal Velforening har bygd mer vei i Frafjordheiane landskapsvernområde enn de fikk lov til av verneområdestyret. Miljøvernorganisasjoner ber styret om å vurdere politianmeldelse og krav om retting.

Årets andre utgave av Rygjavern

21.09.2017

Rygjavern holder koken. Årets andre utgave fikk medlemmene i postkassen i slutten av august. Nå kan du laste ned og lese bladet på PC'en din.

60 personer

Utleie Inge Steenslands Hus

21.09.2017

Mange har allerede oppdaget at det går an å leie Inge Steenslands Hus, nybygget vårt på Mostun natursenter. Her kan du finne ut mer om priser og utleievilkår.