Turvei kloss i naturreservatet i Grannesbukta er en usedvanlig dårlig ide.

Turvei kloss i naturreservatet i Grannesbukta er en usedvanlig dårlig ide. Foto: Roy Mangersnes/www.wildphoto.no

Turveier over alt?

Er det turfolket som krever at turveier konsekvent skal bygges i strandsonen? Og at turveier må bygges sjøl om det går på bekostning av naturmangfoldet? Naturvernforbundet tror ikke det. Men politikerne er åpenbart av en annen oppfatning.

I Stavanger har et politisk flertall bestemt at det skal bygges turvei i strandsonen på Boganes. At ferdselen fører til forstyrrelser av fuglelivet i gruntvannsområdet og  at hekkekolonier for hettemåke og fiskemåke kan bli forlatt, veier ikke tungt nok i flertallets skål. Mens politikerne ellers er restriktive mot private tiltak i strandsonen, gjelder ikke  det turveier. Det er til nytte for almennheten og da er det lov. Men et inngrep er et inngrep, og målet helliger ikke alltid middelet.

Det er også sørgelig at fylkesmannen ikke er mer kritisk til inngrep i strandsonen på Boganes. Særlig fordi Stavanger har bebygd strandsonen med turveier nært sagt over alt der det er fysisk mulig å bygge.

Vi tror turfolk vil bruke turveier sjøl om de ikke alltid og over alt skal gå tvers gjennom byens indrefilet. Vi tror også turfolk har stor forståelse for at turveien legges et annet sted av hensyn til fugleliv og naturmangfold. Det viktigste for de fleste er tross alt at det finnes et tilbud som oppleves som attraktivt.

I Sola kommune jobbes det med en sammenhengende turvei rundt Hafrsfjord. Gjett hva byråkratene foreslår: Jo selvsagt at turveien skal gå i strandsonen. At Hafrsfjord har tre naturreservater av høy internasjonal verneverdi (RAMSAR-status) synes ikke å bekymre planleggerne. I ett av reservatene, Grannesbukta, er det foreslått å bygge turveien i strandsonene, klin inntil gruntvannsområdet som blir brukt av tusenvis av vannfugler til rast og hvile.

Naturvernforbundet og Norsk Ornitologisk Forening frarådet dette på det sterkeste allerede i 1989, før Grannesbukta var vernet. Men administrasjonen påstår det ikke kjente til våre synspunkter, og er forundret over de "nye" protestene  til bygging i Grannesbukta. Det er forstemmende at planleggere ikke har større respekt og forståelse for å ta vare på unike naturverdier.

Side 20 flom

Over og ut for olje og gass?

31.08.2017

Må vi fase ut oljevirksomheten for å nå våre klimamål? Eller skal vi lete mer for å opprettholde virksomheten i uoverskuelig framtid? Vi tar debatten på Mostun natursenter lørdag kl 16 til 18. 11 partier kommer. Kommer du?

Rekordstort program i høst!

31.08.2017

Aldri tidligere har vi hatt et større høstprogram enn i år. Foredrag på torsdager, familieaktiviteter på søndagene og mye mer. Programmet omfatter Mostun natursenter i tillegg til friluftshuset Orre og friluftshuset Kvassheim. Flere av arrangementene er i regi av Besøkssenter våtmark Jæren.

Side 2 styret

Siste Rygjavern ute nå

31.08.2017

En fyldig og innholdsrik utgave av Rygjavern har ankommet medlemmenes postkasser i disse dager. Her får du vite hva styre og administrasjon har drevet med siden forrige utgave i april.

Rykand, nesten heile, pan

Ikke rør fossene i Årdal

21.05.2017

Clemens Kraft har fått vann på mølla er utbyggingen av Ullestadelva i Årdal. Nå vil kraftselskapet rørlegge det meste av de resterende elvene og fossene i heia. Men motstanden er massiv.