• Rogaland
  • Ulovlig deponi ved Jørpeland?
Deponering av urene masser (asfalt, betong) og forurensende avrenning fra Dalen pukkverk skal nå følges opp av kommunen etter varsel fra Naturvernforbundet i Strand.

Ulovlig deponi ved Jørpeland?

Naturvernforbundet i Strand har varslet myndighetene om mulig ulovlig deponi samt forurensende drift av Dalen pukkverk utenfor Jørpeland. Kommunen har nå varslet kontrolltilsyn av virksomheten.

Naturvernforbundet i Strand (NIS) har blitt gjort oppmerksom på mulig regelbrudd i Dalen steinbrudd.

Dalen steinbrudd har tillatelse innenfor gitte grenser og vilkår til å ta ut masse i steinbruddet. Varselet dreier seg om at det kan se ut til at virksomheten har gått utenfor grensene for steinbruddet.

Samtidig er der også i området, etablert et deponi hvor det dumpes avfall av forskjellig art. Her kan nevnes gammel asfalt, gammel betong og betongrester + div.

Det er sediment/partikkel avrenning fra deponiet som går utover grensene for regulering og driftsplan.

Hvilke restriksjoner er pålagt bedriften med hensyn til sedimentfangst? Er det gitt godkjennelse for at pukkverk kan drives uten kontroll på sedimenter? I flomsituasjoner flyter sedimenter fritt til Dalavatnet og ved ett tilfelle var Dalavatnet gråfarget i flere døgn etter nedbør.

NIS ønsker at Strand kommune sjekker at virksomheten opererer innenfor grenser og driftsplan, og om det er tillatelse til deponi med det avfall som nå er dumpet i området.

Vennligst gi tilbakemelding om mulig regelbrudd, samtidig også tilbakemelding til Fylkesmannen i Rogaland og Direktoratet for mineralforvaltning.

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.