Urbane måker holder stand

Bestanden av takhekkende måker på Nord-Jæren har økt de siste fire årene, viser tellingene som Ecofact AS har gjort for Naturvernforbundet i 2011. Bestanden av fiskemåker har økt med nær 20 prosent til 202 hekkende par i fjor.

Hver år siden 2008 har Bjarne Oddane og Roy Mangernes helikoptret over Forus, Risavika og Dusavika utrustet med kamera og blokk og blyant. Det er den eneste praktiske måten å få oversikt over den til dels betydelige bestanden av hekkende sjøfugl, i hovedsak måker, som holder til på flate hustak. Selv om enkelte ansatte misliker leieboerne på taket, ser det ut til at bestandene får være i fred.

Ihvertfall viser de årvisse tellingene at hekkestanden av fiskemåke har økt med nær 20 prosent, mens bestanden av sildemåke er nær tredoblet i perioden, fra 13 til 35 hekkepar.

Bestanden av takhekkende sjøfugler i regionen er langt større enn det måketellerne rekker å få med seg. Det er ikke usannsynlig at det hekker langt flere fiskemåker på hustak enn på bakken i de tre kommunene på Nord-Jæren. Men så har da også måkene mistet mange av sine mest attraktive hekkeplasser.

Naturvernforbundet har nå søkt om midler fra Viltfondet og Stavanger kommune til den femte og siste overvåkingen av takhekkende måker. Den vil bli fulgt opp med forslag om felles, regionale forvaltningsregler.

Side 10-11 bore

Ikkje lov å nydyrke skog på Bore

11.05.2018

Ein bonde på Bore i Klepp får ikkje lov til å nydyrke fem dekar skog attmed Jærstrendene landskapsvernområde. Naturvernforbundet og Ornitologisk Forening har fått medhald i sin klage på vedtaket gjort av politikarane i Klepp.

Ansatte I

Hele landet kommer til Stavanger

18.04.2018

Det er 49 år siden landsmøtet i Naturvernforbundet sist ble arrangert i Stavanger. Nå skjer det igjen samtidig med at fylkeslaget fyller 90 år. Vi er klare til å gi landets ypperste naturvernere en uforglemmelig opplevelse!